Ze kennen elkaar van hockeyvereniging Tempo. Zijn ook loopmaatjes. Halve marathon, hele marathon. Bedachten de Santarun. De een is gepokt en gemazeld in alles wat met winkels en winkelen heeft te maken. De ander is consultant. Traint verkopers, leidinggevenden. Praktijk en theorie komen zo wonderwel bij elkaar. En dat beseften Gerard Worm en Joris Völker op enig moment ook. Samen zijn we meer, dachten ze.

,,We willen onze kennis en expertise met een breder publiek delen. Geen dure boeken. Met beide poten op de grond.” En ze noemden hun initiatief Primavendi. Vendi. Van verkopen. Hun eerste daad? Shirtsponsoring. Bij Tempo. Wat naamsbekendheid krijgen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Met het idee: die opdrachten, die komen wel. En die kwamen. De opvallendste: ze geven les aan de Retail Academy in Bergen op Zoom. Bedacht vanuit het Binnenstadslab dat is bedoeld om de Bergse binnenstad beter te maken. Retail staat voor detailhandel.

Startende ondernemers, maar ook mensen die al een tijdje bezig zijn kunnen leren via de Retail Academy hoe ze het beter kunnen doen. ,,Retail is topsport. Maar ook entertainment”, zegt Völker. En hij kan het weten, want hij had zelf een winkel. ’s Ochtends om tien uur de deur opendoen en ’s avonds de knip er weer opdraaien? Onzin. Daar verkoop je niet mee. ,,Je moet een klik met je klant hebben. Dan verkoop je.” Die klant moet als het ware verliefd zijn, stellen ze. Op de winkel. Op het product. ,,Die klant gunt je als verkoper iets.”

Een ondernemer moet iemand zijn. Een persoonlijkheid. Die niet alleen die klant aan zich weet te binden. Maar hij moet ook zijn personeel kunnen aansturen. En willen samenwerken met andere ondernemers. ,,De krachten bundelen. Dat lukte ons niet bij het eerste jaar van de Retail Academy. Dat hing als los zand aan mekaar.” De tweede lichting pakt dat beter op, vinden ze. Ziet de kracht van samenwerking, van elkaar leren. ,,Als je mekaar niet kent, doe je nooit een zaak”, is hun overtuiging. ,,Het persoonlijke ligt altijd aan de basis.”

Hun credo vanuit de loopsport: ,,Alleen ga je sneller, samen komen je verder.”

Niet alleen dat samenwerken telt. Tegelijkertijd moet die ondernemer een plan hebben. Voorraad kopen en een winkel volstouwen? Dat volstaat echt niet in deze tijd. ,,Een plan wat je wilt bereiken met je winkel. En doorzetten.” Een beginnend ondernemer moet ook leren dat hij of zij een bedrijf niet in een keer op poten kan zetten. ,,Mensen willen graag alles in een sprong, maar het is echt stapje voor stapje.”

Over hoe ze lesgeven: ,,We zijn confronterend waar het nodig is. Het ene moment een sponsje, de volgende keer de schuurspons.”

Die Retail Academy in Bergen op Zoom is volgens de twee uniek. ,,Wij vinden dat zoiets op meer plekken in Noord-Brabant moet komen.”

(Tekst: Jan van de Kasteele, BN de Stem)

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>