Waar zit hem het geheim van verkoopsucces?

Natuurlijk moet je winkel er op en top uitzien. De eerste indruk op de klant moet meer dan goed zijn. Ramen en gevel schoon, stoep geveegd, uitnodigende etalage, goede verlichting, uitgebreid assortiment van goede kwaliteit, medewerkers herkenbaar en enthousiast.

Het zijn zaken die de veeleisende klant als vanzelfsprekend ervaren. Zo ook de deskundigheid en servicegerichtheid van de verkoopmedewerkers.

Maar hoe kan je als winkel en bedrijf het verschil maken met de concurrent? Waar zit hem het onderscheidend vermogen?

Dat zit hem in de persoon van de verkoper1. Met zijn1 houding bepaalt hij1 het verschil. Zorg er als ondernemer dus voor dat je investeert in je eigen mensen omdat dat nu precies is dat de concurrent niet heeft. Met je eigen mensen onderscheid je je van de concurrentie.

Verkopen is een zaak van vertrouwen.
En dat vertrouwen bouw je met de klant op door oprechte interesse te hebben én te tonen. Dat begint met je bewust te zijn van je eigen houding en gedrag. Begeleid het aankoopproces van je klant in plaats van bezig te zijn met je eigen verkoopproces.

Door het stellen van vragen aan je klant kom je er achter hoe je de klant het beste kunt helpen. Alleen als je weet wat de klant nodig heeft (behoefte) kan je de juiste oplossing aanbieden. Wanneer de klant ervaart dat je echt in hem geïnteresseerd bent en hem1 echt wilt helpen zal de klant jou de aankoop gunnen.
Vertrouwen als basis voor het gunnen. Vertrouwen = gunnen.

Wanneer je uit oprechte interesse handelt en zo het vertrouwen van de klant verdient, zal je merken dat prijs heel veel minder een breekpunt zal zijn bij de aankoop dan je zou denken. Klanten zullen je betrokkenheid, oprechtheid, service en advies waarderen. Wanneer de klant klaagt over de prijs, dan is er wat misgegaan in het voortraject. Dan heb je als verkoper ergens de plank misgeslagen. Dan is het vertrouwen ergens geschaad. Klanten zullen dat niet vaak aangeven. Het prijsargument is veel veiliger.

Wil ook jij succesvoller worden als verkoper? Wil je meer tevreden klanten die graag bij je terugkomen?
Informeer dan naar de trainingen van Primavendi, experts in retail, sales & communication.

Succes verzekerd!

 

1 Daar waar “verkoper”, “hij”, “zijn” en “hem” geschreven staat, wordt nadrukkelijk ook “verkoopster”, “zij” en “haar” bedoeld.

Citaat Martin Luther King: “Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten”.

Bronvermelding foto: https://www.thedailystar.net/opinion/tribute/the-dream-martin-luther-king-jr-1558657

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *