Blokker zit in zwaar weer. Dinsdag 16 mei 2017 werd bekend gemaakt dat 200 winkels sluiten en er bijna 2.000 man uitgaan. De publicatie van de jaarcijfers is uitgesteld. Blokker moet afslanken om te overleven en zet direct ook alle andere formules in de etalage. Kopers worden gezocht voor Marskramer, Xenos, Big Bazar, Leen Bakker en voor de speelgoedtak met Bart Smit, Intertoys, Maxi Toys.

Het betekent weer een forse dreun voor de Retail.

BOOT GEMIST

Blokker heeft feitelijk de boot gemist. Te laat is de kracht van het internet ontdekt, er is te weinig in de winkels geïnvesteerd, er is onvoldoende ingespeeld op het veranderde consumentengedrag en een concurrent zoals Action heeft Blokker ingehaald. De huidige aanpassingen van de Blokkerwinkels zien er een heel stuk frisser en toch wel veelbelovend uit maar dat kost tijd én is kostbaar. De vraag is of een aanpassing van de winkels het tij kan keren.

FIJN DAT WE ER ZIJN?

Vorige week was ik bij een lokale Blokker en vroeg mij af of de aanpassingen zouden werken. De winkel zag er netje een stuk overzichtelijker uit. Het was niet echt druk in de winkel. Er liepen twee man personeel in de winkel en de tekst op de rug van een verkoopmedewerker viel mij op: “Fijn dat we er zijn”. Er kwamen direct wat vragen bij mij op. Hoe lang nog? Voor wie zijn zij er? Zou Blokker niet gewoon blij moeten zijn dat de klanten er zijn? Of is Blokker vooral blij met zichzelf?

INGRIJPEN NOODZAKELIJK

De aangekondigde maatregelen zijn even draconisch als noodzakelijk. Het getuigt toch ook wel weer van lef en moed om zo in te grijpen. Nu is er focus, richting. Het is jammer dat dat niet eerder is gebeurd. De signalen waren toch moeilijk te negeren.

MEER KANSEN DAN V&D

Een vergelijking met V&D doemt op. Toch zie ik lichtpuntjes. Blokker maakte in 2015 nog winst. V&D was al jaren verlieslijdend. Blokker heeft op de balans nog wel het een en ander aan vastgoed staan dat te gelde gemaakt kan worden. Bij V&D was dat het eerste dat de private equity partijen er uitgehaald hebben. En de nu nog Blokkerformules kunnen nog een lieve cent opbrengen mits er geschikte kopers worden gevonden. Met de verkoop van Leen Bakker is een begin gemaakt. Nu is het zaak om de opbrengsten van de verkoop van het “tafelzilver” goed aan te wenden. Een duidelijke visie en eensgezindheid in directie en management zijn een belangrijke voorwaarde. Er zijn zeker kansen voor Blokker. Nu de kansen grijpen en omzetten in een succesvolle aanpak.

FOCUS

Focus op de huishoudwinkels van Blokker is begrijpelijk. Dat soort artikelen hebben klanten het hele jaar nodig. En met de nieuwe look heeft Blokker gebroken met het gedateerde bruin-oranje imago. Het is te hopen dat snel kopers gevonden worden voor ook de andere formules. De opbrengsten zullen de balans versterken. Niet meer de balans van Blokker Holding maar van Blokker zelf.

Less is more.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>