De waan van de dag is vaak jouw grootste concurrent. Druk, druk met organiseren, inkopen, vracht wegwerken, winkel aanpassen, roosters maken, met leveranciers bellen en nog veel meer. Herkenbaar?

Allemaal belangrijk maar deze waan van de dag is jouw grootste concurrent! Die houdt jou af van waar het werkelijk om draait: werken aan je winkel in plaats van alleen maar werken in je winkel.

Om je klanten goed te helpen moet je weten hoe het in je winkel gaat: de cijfers! Weten door meten. En onze ervaring is dat winkeliers en shopmanagers te weinig tijd besteden aan de cijfers. Meten, analyseren en er wat mee doen. En het meest gehoorde argument: daar heb ik geen tijd voor.

Precies! Je grootste concurrent ben je vaak zelf.

Cijfers: weten door meten

Zorg er voor dat je belangrijke kerngegevens weet, zoals de omzet van de dag, aantal passanten, bezoekers, betalende klanten, gemiddeld bonbedrag, aantal artikelen per klant (apk), welke artikelen zijn ‘hardlopers’, ken de beste verkoopplekken van je winkel, artikelen met beste marge, ken je kosten.

Cijfers beoordelen

Als je cijfers meet dan moet je er natuurlijk ook wat meedoen. Je ziet direct of er inkoopvoordelen te behalen zijn, of je je assortiment moet aanpassen, waar je welke artikelen in je winkel het beste kunt presenteren. Je ziet aan de conversie of je meer aandacht moet besteden aan reclame, begroeten en verwelkomen van bezoekers of het trainen van je medewerkers in het verkoopgesprek.

Cijfers omzetten in daden

Alles zou gericht moeten zijn om meer bezoekers als betalende klant je winkel te zien verlaten.

En toch zien we dat dat niet in alle gevallen gebeurt. De waan van de dag als stoorzender en belangrijkste excuus. Het is echter absoluut de moeite waard om te meten en wat met de cijfers te doen. Zonder cijfers geen focus!

Met je inzichten kan je maatregelen nemen om het rendement in je winkel te verbeteren. Meer winst! Wie wil dat nu niet? En dat heb je zelf in de hand. Het zijn de keuzes die jij als ondernemer of shopmanager maakt.

Wat ga je doen? Werken aan je eigen winkel of werk jij voor jouw grootste concurrent?

Oplossing

Primavendi heeft verschillende programma’s ontwikkeld om met jou te werken aan jouw winkel.

Daag ons uit! Bel of mail: info@primavendi.nl.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *