Communiceren doen wij op veel verschillende manieren. Het risico bestaat dat wij op enig moment een ongelukkige keuze maken uit de vele (moderne) communicatietechnieken die tot onze beschikking staan. E-mail is zo´n medium. Buitengewoon handig, maar, o zo gevaarlijk. Voordat we er erg in hebben, snijden we ons lelijk in de vingers.

CONFLICTEN

E-mail kan enorm conflictbevorderend werken door de snelheid, de afstandelijkheid en de bijbehorende onzorgvuldigheid. We zijn er nooit zeker van hoe de gekozen woorden geïnterpreteerd worden. De e-maillezer kan van de verzender de lichaamsuitdrukking niet zien. Een extra complicerende factor is het feit de e-mailverzender er zelf niet bij is om de boodschap te verduidelijken mocht deze verkeerd overkomen.

EFFECTIVITEIT VAN COMMUNICATIE

Algemeen wordt aanvaard dat de effectiviteit van communicatie voor 7% wordt bepaald door de gekozen woorden (zeg maar de inhoud), 38% door de intonatie (de wijze waarop), en voor maar liefst 55% door het non-verbale gedrag (houding, dat wat er niet gezegd of geschreven wordt). Hoe zorgvuldig de boodschap ook is geformuleerd, het blijft slechts 7% van de totale communicatie. Nu maar hopen dat de ontvangende partij in staat is om de ontbrekende 93% op waarde te schatten!

VERLEIDING WEERSTAAN

Dit wetende, maakt het versturen van een e-mail, met name in een (dreigende) conflictsituatie, tot een hachelijke onderneming. E-mail is een snel medium waarop wij verleidelijk snel (kunnen) reageren. Pas daar dus mee op! Juist in deze reactiesnelheid schuilt een gevaar, zeker als we reageren op een lastige vraag of op  een negatieve opmerking.

KRACHT VAN PERSOONLIJK CONTACT

Maar hoe terecht onze kritiek ook mag zijn, eenmaal verstuurd is het hopen dat de e-mail in goede aarde valt. Dat de e-mail gelezen wordt zoals deze is bedoeld. Een telefoontje is persoonlijker en genuanceerder, en daardoor uiteindelijk effectiever. Relaties behouden, is essentieel als wij met elkaar willen samenwerken. Bellen werkt vaak beter, elkaar aanspreken, elkaar ontmoeten en zaken met elkaar bespreken, levert vaak (nog) meer op.

Succes met het versturen van je volgende e-mail.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>