ALLEEN GA JE SNELLER, SAMEN KOM JE VERDER!

Joris Völker en Gerard Worm volbrengen Marathon Rotterdam

Na maanden en heel veel kilometers samen trainen was het zondag 9 april 2017 zover: de Marathon van Rotterdam.
Joris beleefde zijn 1e marathon, Gerard zijn 3e. Wat was het warm en wat werd het een uitputtingsslag. Gerard had het al na 21 km zwaar. Maar ja, dan moet je nog zo’n stuk! Joris liep een heel stuk soepeler.
Op het tandvlees tikten de kilometers voor Gerard voorbij. Joris bleef bij Gerard omdat beiden er samen voor hadden getraind. “Samen uit, samen thuis” hadden zij vooraf tegen elkaar gezegd. Dat is samenwerken, dat is teamspirit. Dan smaakt een biertje na afloop ook veel lekkerder.
De basis voor ieder succes: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder!”

Share

RETAIL ACADEMIE 2017 VAN START MET PRIMAVENDI

Dit artikel is verschenen op dinsdag 11 april 2017 op www.kijkopbergenopzoom.nl van de hand van Hans-Jorg van Broekhoven. De tekst van het artikel treft u hieronder integraal aan.


BERGEN OP ZOOM – Het Binnenstadslab en het StartersCentrum Brabantse Wal zijn maandag 10 april begonnen aan een nieuwe reeks van de Retail Academie. Hierin worden ondernemers, van starters tot doorgewinterde entrepreneurs, met een flink aantal workshops voorbereid op het nu en de toekomst.

Een winkel runnen is spitsroede lopen, als je het in deze tijd althans goed wil doen. Je aanbod op de markt afstemmen, letten op wat de concullega’s doen, marketing en presentatie, maar ook bijvoorbeeld de financiële kant. Er komt enorm veel bij kijken. Met de Retail Academie ondersteunen het Binnenstadslab en StartersCentrum Brabantse Wal zowel nieuwe als bestaande ondernemers. Ook die laatste categorie kan vaak heel wat bijleren. Dat het voor iedereen van grote toegevoegde waarde is, bleek wel tijdens de eerste cursusdag van dit seizoen.

Enthousiast

Opperste concentratie in de Stayokay zaal, waar de deelnemers tijdens een workshop over persoonlijk leiderschap met elkaar in gesprek zijn over sterke punten en minder sterke eigenschappen. In de pauze praten we met drie enthousiaste ondernemers die blij zijn dat ze zich hiervoor opgaven. Het zijn Suzanne Kleinsman, Francis van der Ent en Kim van Dongen. Suzanne heeft eigenlijk twee bedrijven. Ze maakt hele bijzondere taarten voor bijzondere gelegenheden en biedt die kwaliteiten online aan onder de naam The Queen of Pops. Daarnaast opent ze binnenkort op Het Kompas, het winkelcentrum bij De Plaat, haar winkel De Soete Dame. Hier gaat ze gebak en patisserie verkopen. Francis runt cateringbedrijf De Poort en voorziet zowel bedrijven als particulieren van heerlijke snacks, broodjes en maaltijden. Kim van Dongen is mede-eigenaar van HippeZaken, de winkel in de Wouwsestraat met al die horloges, sieraden, tassen en accessoires. Ze zijn alle drie even enthousiast over wat ze in het eerste deel al meekregen en opstaken.

Gevarieerd en inspirerend

Suzanne zou je kunnen kennen van het tv-programma ‘Ja, Ik Wil… Een Taart’ van RTL 4. Hierin koos het bruidspaar uiteindelijk voor haar creatie. Ze vertelt dat ze onder meer aan de Retail Academie mee is gaan doen omdat ze hoopt te leren hoe je op de juiste manier een winkel inricht. Dat onderdeel staat dan ook op het programma. Francis wil haar cateringbedrijf door ontwikkelen en laten groeien. Ze heeft al de nodige plannen en werd door Koen Oosterwaal van StartersCentrum Brabantse Wal op deze workshops gewezen. Kim is blij met wat ze vandaag aan nieuwe inzichten mee heeft gekregen. Leiding geven is een vak op zich en ze kan echt wat met de opgedane kennis van vandaag. Maar alle drie hebben ze één onderdeel van de Retail Academie waar ze het meest naar uitkijken: de excursie naar Rotterdam. Het hele team gaat een dag door die stad touren en inspiratie opdoen. Het is duidelijk een zeer gevarieerd programma dat de deelnemers krijgen aangeboden. Ze hebben daarbij vanaf dag één veel aan elkaar. De komende weken trekken ze samen op, leren ze veel van en met elkaar en wordt alleen maar duidelijker: je hoeft er niet alleen voor te staan. Het is zelfs heel goed voor je netwerk, merkte een van de deelnemers op.

Meer weten over ondernemen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail.

Uw contactpersonen bij het Binnenstadslab zijn:
Richard Stomp (projectmanager), Loes Franken (accountmanager) en Chantal de Munck (adviseur).
In 2017 verzorgt Primavendi voor de Retail Academie Bergen op Zoom de workshops:

  • Persoonlijk Leiderschap
  • Mijn onderneming: The next step
  • Mijn winkel in euro’s
  • Verliefde klanten
Share

DE FLIRTENDE STAD

Steden willen zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Dat vraagt om een goed ondernemersklimaat, de werknemers van de bedrijven en winkels moeten graag in de stad of omgeving willen wonen en recreëren. Samen met een goed voorzieningenniveau (o.a. onderwijs en zorg) “maakt” dat een stad.
Een levendige stad is aantrekkelijk, maakt nieuwsgierig. Zo kan de stad succesvol flirten met bezoekers om hen te verleiden om “een date te maken met de stad” en er met plezier langer te verblijven. De cirkel is dan rond.

Gemeentebesturen zijn zich hiervan meer bewust en nemen vaker het initiatief om hun stad aantrekkelijk te maken en te houden. De gastvrijheid van de stad speelt hier een steeds belangrijkere rol: “city hospitality”. Stadsbestuur kiezen vaker voor een dirigerende, regisserende rol. Daarmee verlaten zij de regentenrol met een focus op het opstellen en handhaven van regels en procedures. Deze wettelijke kaders zijn nodig maar belangrijker wordt om met betrokkenen te bekijken wat wel kan in plaats van te focussen op wat niet mag. Het vereist creativiteit en lef om met elkaar te bespreken hoe een wél plan past binnen de wettelijke kaders. In deze meer regisserende rol houdt het stadsbestuur de stad en de regio aantrekkelijk. Steden moeten leren om te flirten met bewoners, winkeliers, ondernemers en bezoekers.

De aantrekkelijkheid van de stad, de “city hospitality” is een taak van ons allemaal: gemeente, bedrijven, winkeliers, horecaondernemers, bewoners, personeel van bedrijven en instellingen. Dat vraagt regie van de stadsbesturen die vertaald wordt in visie, initiatieven en actie. Met elkaar zorgen wij er voor dat steden en regio’s aantrekkelijk worden en toekomstbestendig blijven.

De gastvrije stad koestert haar historie en heeft een visie voor de toekomst en weet wat zij haar bewoners en ondernemers kan bieden. Een goede onderlinge samenwerking maakt de stad aantrekkelijk en kan zo succesvol flirten. Dan zijn er slechts weinigen die een date met de stad kunnen weerstaan.

Primavendi helpt winkels, bedrijven en gemeenten met het realiseren
van groei en het verbeteren van hun onderscheidend vermogen.

Share

WINKELROUTINE JAAGT KLANTEN WEG!

TELEFOONSTEM

Regelmatig bellen wij met bedrijven om afspraken te maken. Wat ons dan opvalt is het grote verschil in telefoonstemmen en de manier waarop het telefoongesprek verloopt. Er stemmen die vrolijk en opgewekt klinken en er zijn stemmen die monotoon en vlak overkomen alsof ze op de automatische piloot staan. Het had net zo goed een computer kunnen zijn.

Medewerkers die de telefoon aannemen doen dat misschien wel 100 keer op een dag. Voor hun is dat een routine. Maar die klant of prospect die belt? Voor hem of haar is het een eerste contact met het bedrijf. Welke indruk wil je dat nieuwe klanten van jouw bedrijf hebben? Hoe kom je “aan de andere kant van de lijn” over?

Feit is dat een telefoonstem de klant of prospect beïnvloedt. Positief, maar ook negatief. Belangrijk om te weten: jij bent het visitekaartje van het bedrijf, het begin van een succesvol contact. Zorg er dus voor dat iedereen die belt een unieke positieve ervaring overhoudt. Dat vraagt wat van de medewerker en van het bedrijf. Waardeer dat mensen met enthousiasme de telefoon opnemen. Zij bewijzen het bedrijf een grote dienst.

Tip voor alle managers en directeuren: bel eens wat vaker met het algemene nummer van je eigen bedrijf en ervaar zelf welke indruk klanten krijgen. Geef je medewerkers aanwijzingen maar schroom niet om een enthousiaste stem te complimenteren. IKEA zegt het zo mooi: “Aandacht maakt alles mooier”.    

WINKELROUTINE

Wanneer wij in de stad lopen dan verbazen wij ons regelmatig  over de ochtend- en avondroutine.
’s Morgens maakt het personeel de winkel open, rijden het stoepbord naar buiten, zetten producten op de stop voor de winkel, doen het licht aan en zetten de muziek aan. Iedere dag dezelfde handelingen. Dagelijkse routine, automatische piloot. Welke indruk maak je op passanten? Hoe zouden potentiële kopers hier naar kijken? Nodigt het uit om de winkel binnen te gaan?

Het sluitingsritueel is ook een punt van aandacht. Hoe sluit je op een sympathieke manier de winkel? Rijd je het stoepbord en de handelswaar die buiten staat een kwartier of halfuur voor tijd al naar binnen? Wanneer begin je met stofzuigen? Gaat het rolluik al halfdicht? Eén van de deuren alvast sluiten? Doe je de verlichting deels uit? Hoe denk je dat een klant die na het werk nog een boodschap wil doen dit ervaart en op: “morgen om 9:00 uur bent u de eerste!” zal reageren? Routine jaagt klanten weg!

Wij van Primavendi geloven in de persoonlijke kracht van verkopers omdat mensen uiteindelijk het verschil maken. Primavendi helpt (winkel)bedrijven met het verbeteren van hun prestaties op het gebied van sales, leidinggeven en communicatie.

Maak kennis met Primavendi: “Hier begint het!”

 

Share
Parool Binnenstad aantrekkelijker maken

GEMEENTEN: van REGENT naar DIRIGENT

Via Harry Bijl van INretail kwam ons dit artikel in het Parool onder ogen.

In het artikel houden ondernemers uit Amsterdam een pleidooi om verschraling van het winkelaanbod tegen te gaan en de binnensteden (weer) aantrekkelijk te maken. Gemeentebesturen mogen hierin wat meer het voortouw nemen om samen met de ondernemers, pandeigenaren, winkelketens, bewoners en andere betrokken samen te werken. “Visieontwikkeling met de gemeenten in de rol van dirigent”.

Een interessant pleidooi. Gemeenten zijn een belangrijke schakel in het proces om binnensteden aantrekkelijk te houden en weer te krijgen. De klassieke rol van regels maken en handhaven (de rol van de regent) evolueert naar de rol van dirigent. Initiatieven durven nemen en mét ondernemers en betrokkenen kijken naar de mogelijkheden die er binnen de kaders zijn. Dat vraagt visie en initiatief. Oftewel: van regent naar dirigent.

(Bron: Parool 22 maart 2017, Rink Hof)

Share

7 REDENEN WAAROM KLANTEN VERTREKKEN

Het is hard werken voor de winkeliers in de (binnen)steden. Belangrijk dat de winkels aantrekkelijk zijn voor klanten.

Nieuwe klanten zijn belangrijk. Per slot van rekening is er altijd sprake van verloop. Van levensbelang is het behoud van klanten. Immers, nieuwe klanten werven is kostbaar en vraagt veel tijd en geduld.

Wat is de praktijk? Aan het behoud van bestaande klanten wordt nog te weinig tijd besteed. Het kan niet zo zijn dat winkeliers de voordeur wijd openzetten voor nieuwe klanten als bestaande klanten via de achterdeur geruisloos vertrekken.

7 Redenen waarom klanten niet meer in je winkel komen:

  1. Gebrek aan aandacht
  2. Gebrek aan initiatief
  3. Afspraken niet nakomen
  4. Ondeskundigheid
  5. Klachten niet goed oplossen
  6. Niet meedenken
  7. Prijs


CONCLUSIE:

Voorkom dat klanten in de prijs het excuus vinden om bij je weg te gaan, om niet meer bij jou in de winkel te kopen.
Zorg er voor dat de 6 andere elementen dik in orde zijn. Heb je dat voor elkaar dan nemen klanten niet zomaar afscheid. Dat betekent dat je je winkel op orde moet hebben en dat je investeert in je personeel. Die hebben ook aandacht nodig. Zij bepalen uiteindelijk het onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten.

“Verkopen is emotie”, “retail is entertainent” en “mensen maken het verschil”.

Laat het dus niet zover komen dat bestaande klanten met de prijs als excuus vertrekken en loop de 7 redenen waarom klanten niet meer in je winkel komen nog eens na. Zorg er voor dat deze ruimschoots in orde zijn. Vraag jezelf ook eens af wat de meerwaarde van jouw winkel is. Die meerwaarde moet een eventueel hogere prijs kunnen rechtvaardigen.

Kortom: voordeur open en achterdeur dicht! Maak van je klanten ware ambassadeurs! Trouwe klanten zijn de beste verkopers van je winkel. En nog gratis ook! Vergeet hen niet af en toe te bedanken. Dat hoort er ook bij.

 

Share

“RETAIL IS ENTERTAINMENT”

Hoe komt het dat het in de ene winkel zichtbaar drukker is dan in een andere winkel? Wat verklaart dat consumenten naar een winkel toegaan en graag blijven terugkomen?

Joris en Gerard van Primavendi hebben daar wel een idee over. Allereerst zijn het de mensen die het verschil maken in de winkel. Zij zorgen er voor dat de klant zich welkom en thuis voelt. Maar er is meer voor nodig om klanten aan je winkel te binden. Het vraagt nogal wat van het verkoopteam om van klanten ambassadeurs van je winkel te maken.

Oger Lusink zegt het kort en krachtig: “Retail is entertainment”.

Als consument verwacht je meer dan een mooie winkel met goede spullen. Je wilt als consument vermaakt worden. Er zal in de winkel wat te beleven moeten zijn. Ieder winkelbezoek is weer een feestje. Zo niet? Dan zoek je als consument je heil bij een ander of op het internet.

Het winkelpersoneel speelt in dit entertainment een cruciale rol. De verkopers zijn het die de klanten een gevoel van welkom geven. Zij kennen hun klanten en weten wat zij willen. Aandacht geven, attent zijn, oplettend én oplossingsgericht. Meer doen dan de klant van je verwacht. Verras de klant voordat deze jou als verkoper verrast! Dat is de sport. Verkopen is niet alleen een vak, verkopen is topsport.

Je kunt wat leuks organiseren in je winkel. Maar bel de klant ook eens op omdat je iets heel leuks voor hem of haar naar de winkel hebt laten komen. Of dat je op een beurs staat en iets geweldigs hebt gezien waarvan je je afvraagt of dat wat voor hem of haar is. Iets eenvoudigs, wat gemakkelijk is te regelen, is een hapje en een drankje. Dat doet vaak al wonderen. En als je klanten dan toch in de winkel zijn …

Heb het lef om zaken anders aan te pakken dan je concurrenten. Zorg ervoor dat je het dat je in je werk hebt uitstraalt als je in je winkel bezig bent. Een glimlach en vrolijke begroeting. Het zijn dit soort kleine dingen die vaak ook nog weinig of niets kosten.

Joris en Gerard van Primavendi houden van hun vak en brengen dit plezier over op hun opdrachtgevers én hun klanten. Laat je inspireren door de mannen van Primavendi.

Retail is entertainment en Joris en Gerard verstaan die kunst.

Foto: De foto boven dit artikel is genomen op 5 januari 2017 in de Kalverstraat bij de winkel van Lush, hadmade fresh cosmetics. Personeel van Lush moest klanten bij de deur tegenhouden omdat het anders te vol werd in de winkel. Er mochten pas weer klanten naar binnen als klanten de winkel hadden verlaten.

 

Share

“MENSEN MAKEN HET VERSCHIL”

In BN de Stem van 28 februari 2017 staat een artikel over een uitdagend initiatief van Holland & Barrett:
korting geven als de klant het beter weet dan de verkoper.

VERKOPER ALS SPECIALIST

Productkennis is een absolute voorwaarde voor verkoopsucces. Een deskundige verkoper, die weet van de hoed en de rand, draagt er aan bij dat dat klanten naar de winkels (blijven) komen en minder hun heil zoeken op het internet. Consumenten klagen, niet geheel ten onrechte, over een gebrek aan productkennis bij verkopers.

ER IS MEER …
Zeker nu het vertrouwen van de consument toeneemt is het belangrijk dat de kijkende klant een kopende klant wordt. Hoe zorg je er als verkoper voor dat de klant aan jou het vertrouwen geeft en jou zijn aankoop gunt?

Dat vraagt niet alleen om productkennis maar ook om verkoopvaardigheden én om een sterke persoonlijkheid van de verkoper.

MENSEN MAKEN HET VERSCHIL!
Succes in de verkoop is een combinatie van techniek en persoonlijkheid. Verkoop bestaat uit “hardware” en “software”. Inmiddels zijn veel winkels verbouwd en gerestyled. Het is nu tijd om de volgende stap te maken: aandacht voor het winkelpersoneel.
Verkopen is en blijft mensenwerk en is een zaak van vertrouwen. Dat vraagt om uitstekende verkoopvaardigheden en persoonlijke ontwikkeling van verkopers en (shop)management. Uiteindelijk maken de mensen het verschil! Zij zijn het visitekaartje van de winkel en zorgen er voor dat klanten goed worden geholpen en ook weer terugkomen. Dat vraagt een zorgvuldige aanpak. Een investering die zich snel weer terugverdient.

Primavendi, “Hier begint het!”

Verkopen is net als fietsen tegen een berg op. En Joris en Gerard hebben al heel wat tegen bergen opgefietst. Zowel letterlijk als figuurlijk.

Met de start van Primavendi bundelen zij hun kennis en ervaring op het gebied van verkoop, organisatie en advies. Iedere beklimming begint met ploeteren. Zij leren organisaties om vanuit het ploeteren de gaan trappen. Niet alleen hard werken maar ook slimmer en effectiever. Wanneer die basis is gelegd leren zij het schakelen zodat er meer rendement gemaakt wordt. Organisaties groeien en medewerkers ontwikkelen zich op persoonlijk vlak. De laatste stap is het bereiken van het succes.

Genieten van de weg die je hebt afgelegd, van de afdaling waarbij je energie en inspiratie moet verzamelen omdat je weet dat de volgende klim er al weer zit aan te komen. Zo wordt de 4e stap de basis voor de 1e stap en begint een nieuwe beklimming.

Primavendi biedt (winkel)bedrijven oplossingen op het gebied van sales, management en communicatie zowel door middel van trainingen als interim- en consultancyopdrachten.

Share