Primavendi laat verkopers het verschil maken

GEEF ONDERNEMEN (weer) KLEUR!

(Bron foto: Albert en Claudia Weterings, Vrouwenhof 21 Fotografie, zie ook hieronder)

INSPIRATIE (niet alleen) VOOR ONDERNEMERS

Prachtige korte animatiefilm. Laat je als ondernemer inspireren. Durf te DROMEN, stel jezelf een duidelijk DOEL en kom in BEWEGING.
Heb geloof en vertrouwen in jezelf om dat doel te bereiken en houd vol. Vraag als het nodig is onderweg om hulp. Er is altijd iemand in jouw omgeving die een oplossing heeft voor jouw vraag of een ervaring heeft die jou kan helpen om de volgende stap te maken.

WILLEN + KUNNEN = DOEN –> DOEL BEREIKEN

Breng als ondernemer kleur in je eigen en in andermans leven.
Fijne paasdagen.

Bronvermelding Youtube-filmpje: “Alike” is een korte animatiefilm geregisseerd door Daniel Martínez Lara & Rafa Cano Méndez www.alike.es

Bronvermelding foto: de foto van de luchtballon boven dit artikel is gemaakt door Claudia en Albert Wetering uit Huijbergen van Vrouwenhof21. Zij maken de meest mooie foto’s voor iedere gelegenheid en zijn getalenteerde reisfotografen.
Contact opnemen? Klik op:   

Share

LEREN MET EN VAN ELKAAR: BASIS VOOR LEIDERSCHAP

Maandag 10 april verzorgde Primavendi de workshop over “Persoonlijk Leiderschap” voor de Retail Academie Bergen op Zoom. Het was de start van een heel programma om het ondernemerschap in de stad te versterken. Startende en ook meer ervaren ondernemers worden ondersteund en begeleid op hun “ondernemerspad”.

INTERESSE LEIDT TOT VERTROUWEN

De aftrap was met 10 deelnemers die elkaar niet of nauwelijks kenden. Gedurende de workshop hebben zij oprechte interesse in elkaar getoond, vertrouwen opgebouwd, ervaringen met elkaar gedeeld, zijn meer over elkaar te weten gekomen. Dat heeft de onderlinge band versterkt. Er is een belangrijke basis gelegd om met elkaar de serie workshops van de Retail Academie te volbrengen. Deze basis is nodig om te werken aan het doel: “leren met en van elkaar”. Niet alleen tijdens deze Retail Academie maar ook als ondernemer.

In de week na de workshop zijn er al de nodige initiatieven genomen om onderling zaken te bespreken en te initiëren. Er is al veel energie uit de groep vrijgekomen. Daar zijn wij als verzorgers van de workshop trots op. Uiteindelijk zullen de deelnemers het zelf moeten doen.Wij kunnen hen enkel op weg helpen.

WAT-HOE-WAAROM?

Een mooi voorbeeld van elkaar inspireren is het filmpje dat in de Appgroep rond gaat. Het is een korte weergave van een TED-talk van Simon Sinek over zijn “Golden Circle” dat door één van de deelnemers is gedeeld. Nog te vaak dragen bedrijven uit WAT zij doen en HOE zij dat doen. De centrale vraag is waarom een bedrijf doet wat het doet. Dàt spreekt klanten aan.
Zo ook met leiderschap. Belangrijk om te laten zien WAT je doet en HOE. De essentie zit hem echter in de reden achter het handelen: het WAAROM. Laat je drive en je passie zien waarom je de dingen doet. Dat geeft jezelf energie en die energie breng je over op anderen. Dat spreekt anderen aan.

TROTS

Enthousiasme, energie, overtuiging. Daar krijg je zaken mee voor elkaar. En dat hebben we bereikt in de workshop van de Retail Academie 2017. Een mooie start. De deelnemers mogen daar trots op zijn. Wij zijn trots op jullie!

Share

ALLEEN GA JE SNELLER, SAMEN KOM JE VERDER!

Joris Völker en Gerard Worm volbrengen Marathon Rotterdam

Na maanden en heel veel kilometers samen trainen was het zondag 9 april 2017 zover: de Marathon van Rotterdam.
Joris beleefde zijn 1e marathon, Gerard zijn 3e. Wat was het warm en wat werd het een uitputtingsslag. Gerard had het al na 21 km zwaar. Maar ja, dan moet je nog zo’n stuk! Joris liep een heel stuk soepeler.
Op het tandvlees tikten de kilometers voor Gerard voorbij. Joris bleef bij Gerard omdat beiden er samen voor hadden getraind. “Samen uit, samen thuis” hadden zij vooraf tegen elkaar gezegd. Dat is samenwerken, dat is teamspirit. Dan smaakt een biertje na afloop ook veel lekkerder.
De basis voor ieder succes: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder!”

Share

RETAIL ACADEMIE 2017 VAN START MET PRIMAVENDI

Dit artikel is verschenen op dinsdag 11 april 2017 op www.kijkopbergenopzoom.nl van de hand van Hans-Jorg van Broekhoven. De tekst van het artikel treft u hieronder integraal aan.


BERGEN OP ZOOM – Het Binnenstadslab en het StartersCentrum Brabantse Wal zijn maandag 10 april begonnen aan een nieuwe reeks van de Retail Academie. Hierin worden ondernemers, van starters tot doorgewinterde entrepreneurs, met een flink aantal workshops voorbereid op het nu en de toekomst.

Een winkel runnen is spitsroede lopen, als je het in deze tijd althans goed wil doen. Je aanbod op de markt afstemmen, letten op wat de concullega’s doen, marketing en presentatie, maar ook bijvoorbeeld de financiële kant. Er komt enorm veel bij kijken. Met de Retail Academie ondersteunen het Binnenstadslab en StartersCentrum Brabantse Wal zowel nieuwe als bestaande ondernemers. Ook die laatste categorie kan vaak heel wat bijleren. Dat het voor iedereen van grote toegevoegde waarde is, bleek wel tijdens de eerste cursusdag van dit seizoen.

Enthousiast

Opperste concentratie in de Stayokay zaal, waar de deelnemers tijdens een workshop over persoonlijk leiderschap met elkaar in gesprek zijn over sterke punten en minder sterke eigenschappen. In de pauze praten we met drie enthousiaste ondernemers die blij zijn dat ze zich hiervoor opgaven. Het zijn Suzanne Kleinsman, Francis van der Ent en Kim van Dongen. Suzanne heeft eigenlijk twee bedrijven. Ze maakt hele bijzondere taarten voor bijzondere gelegenheden en biedt die kwaliteiten online aan onder de naam The Queen of Pops. Daarnaast opent ze binnenkort op Het Kompas, het winkelcentrum bij De Plaat, haar winkel De Soete Dame. Hier gaat ze gebak en patisserie verkopen. Francis runt cateringbedrijf De Poort en voorziet zowel bedrijven als particulieren van heerlijke snacks, broodjes en maaltijden. Kim van Dongen is mede-eigenaar van HippeZaken, de winkel in de Wouwsestraat met al die horloges, sieraden, tassen en accessoires. Ze zijn alle drie even enthousiast over wat ze in het eerste deel al meekregen en opstaken.

Gevarieerd en inspirerend

Suzanne zou je kunnen kennen van het tv-programma ‘Ja, Ik Wil… Een Taart’ van RTL 4. Hierin koos het bruidspaar uiteindelijk voor haar creatie. Ze vertelt dat ze onder meer aan de Retail Academie mee is gaan doen omdat ze hoopt te leren hoe je op de juiste manier een winkel inricht. Dat onderdeel staat dan ook op het programma. Francis wil haar cateringbedrijf door ontwikkelen en laten groeien. Ze heeft al de nodige plannen en werd door Koen Oosterwaal van StartersCentrum Brabantse Wal op deze workshops gewezen. Kim is blij met wat ze vandaag aan nieuwe inzichten mee heeft gekregen. Leiding geven is een vak op zich en ze kan echt wat met de opgedane kennis van vandaag. Maar alle drie hebben ze één onderdeel van de Retail Academie waar ze het meest naar uitkijken: de excursie naar Rotterdam. Het hele team gaat een dag door die stad touren en inspiratie opdoen. Het is duidelijk een zeer gevarieerd programma dat de deelnemers krijgen aangeboden. Ze hebben daarbij vanaf dag één veel aan elkaar. De komende weken trekken ze samen op, leren ze veel van en met elkaar en wordt alleen maar duidelijker: je hoeft er niet alleen voor te staan. Het is zelfs heel goed voor je netwerk, merkte een van de deelnemers op.

Meer weten over ondernemen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail.

Uw contactpersonen bij het Binnenstadslab zijn:
Richard Stomp (projectmanager), Loes Franken (accountmanager) en Chantal de Munck (adviseur).
In 2017 verzorgt Primavendi voor de Retail Academie Bergen op Zoom de workshops:

  • Persoonlijk Leiderschap
  • Mijn onderneming: The next step
  • Mijn winkel in euro’s
  • Verliefde klanten
Share

DE FLIRTENDE STAD

Steden willen zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Dat vraagt om een goed ondernemersklimaat, de werknemers van de bedrijven en winkels moeten graag in de stad of omgeving willen wonen en recreëren. Samen met een goed voorzieningenniveau (o.a. onderwijs en zorg) “maakt” dat een stad.
Een levendige stad is aantrekkelijk, maakt nieuwsgierig. Zo kan de stad succesvol flirten met bezoekers om hen te verleiden om “een date te maken met de stad” en er met plezier langer te verblijven. De cirkel is dan rond.

Gemeentebesturen zijn zich hiervan meer bewust en nemen vaker het initiatief om hun stad aantrekkelijk te maken en te houden. De gastvrijheid van de stad speelt hier een steeds belangrijkere rol: “city hospitality”. Stadsbestuur kiezen vaker voor een dirigerende, regisserende rol. Daarmee verlaten zij de regentenrol met een focus op het opstellen en handhaven van regels en procedures. Deze wettelijke kaders zijn nodig maar belangrijker wordt om met betrokkenen te bekijken wat wel kan in plaats van te focussen op wat niet mag. Het vereist creativiteit en lef om met elkaar te bespreken hoe een wél plan past binnen de wettelijke kaders. In deze meer regisserende rol houdt het stadsbestuur de stad en de regio aantrekkelijk. Steden moeten leren om te flirten met bewoners, winkeliers, ondernemers en bezoekers.

De aantrekkelijkheid van de stad, de “city hospitality” is een taak van ons allemaal: gemeente, bedrijven, winkeliers, horecaondernemers, bewoners, personeel van bedrijven en instellingen. Dat vraagt regie van de stadsbesturen die vertaald wordt in visie, initiatieven en actie. Met elkaar zorgen wij er voor dat steden en regio’s aantrekkelijk worden en toekomstbestendig blijven.

De gastvrije stad koestert haar historie en heeft een visie voor de toekomst en weet wat zij haar bewoners en ondernemers kan bieden. Een goede onderlinge samenwerking maakt de stad aantrekkelijk en kan zo succesvol flirten. Dan zijn er slechts weinigen die een date met de stad kunnen weerstaan.

Primavendi helpt winkels, bedrijven en gemeenten met het realiseren
van groei en het verbeteren van hun onderscheidend vermogen.

Share

WINKELROUTINE JAAGT KLANTEN WEG!

TELEFOONSTEM

Regelmatig bellen wij met bedrijven om afspraken te maken. Wat ons dan opvalt is het grote verschil in telefoonstemmen en de manier waarop het telefoongesprek verloopt. Er stemmen die vrolijk en opgewekt klinken en er zijn stemmen die monotoon en vlak overkomen alsof ze op de automatische piloot staan. Het had net zo goed een computer kunnen zijn.

Medewerkers die de telefoon aannemen doen dat misschien wel 100 keer op een dag. Voor hun is dat een routine. Maar die klant of prospect die belt? Voor hem of haar is het een eerste contact met het bedrijf. Welke indruk wil je dat nieuwe klanten van jouw bedrijf hebben? Hoe kom je “aan de andere kant van de lijn” over?

Feit is dat een telefoonstem de klant of prospect beïnvloedt. Positief, maar ook negatief. Belangrijk om te weten: jij bent het visitekaartje van het bedrijf, het begin van een succesvol contact. Zorg er dus voor dat iedereen die belt een unieke positieve ervaring overhoudt. Dat vraagt wat van de medewerker en van het bedrijf. Waardeer dat mensen met enthousiasme de telefoon opnemen. Zij bewijzen het bedrijf een grote dienst.

Tip voor alle managers en directeuren: bel eens wat vaker met het algemene nummer van je eigen bedrijf en ervaar zelf welke indruk klanten krijgen. Geef je medewerkers aanwijzingen maar schroom niet om een enthousiaste stem te complimenteren. IKEA zegt het zo mooi: “Aandacht maakt alles mooier”.    

WINKELROUTINE

Wanneer wij in de stad lopen dan verbazen wij ons regelmatig  over de ochtend- en avondroutine.
’s Morgens maakt het personeel de winkel open, rijden het stoepbord naar buiten, zetten producten op de stop voor de winkel, doen het licht aan en zetten de muziek aan. Iedere dag dezelfde handelingen. Dagelijkse routine, automatische piloot. Welke indruk maak je op passanten? Hoe zouden potentiële kopers hier naar kijken? Nodigt het uit om de winkel binnen te gaan?

Het sluitingsritueel is ook een punt van aandacht. Hoe sluit je op een sympathieke manier de winkel? Rijd je het stoepbord en de handelswaar die buiten staat een kwartier of halfuur voor tijd al naar binnen? Wanneer begin je met stofzuigen? Gaat het rolluik al halfdicht? Eén van de deuren alvast sluiten? Doe je de verlichting deels uit? Hoe denk je dat een klant die na het werk nog een boodschap wil doen dit ervaart en op: “morgen om 9:00 uur bent u de eerste!” zal reageren? Routine jaagt klanten weg!

Wij van Primavendi geloven in de persoonlijke kracht van verkopers omdat mensen uiteindelijk het verschil maken. Primavendi helpt (winkel)bedrijven met het verbeteren van hun prestaties op het gebied van sales, leidinggeven en communicatie.

Maak kennis met Primavendi: “Hier begint het!”

 

Share
Parool Binnenstad aantrekkelijker maken

GEMEENTEN: van REGENT naar DIRIGENT

Via Harry Bijl van INretail kwam ons dit artikel in het Parool onder ogen.

In het artikel houden ondernemers uit Amsterdam een pleidooi om verschraling van het winkelaanbod tegen te gaan en de binnensteden (weer) aantrekkelijk te maken. Gemeentebesturen mogen hierin wat meer het voortouw nemen om samen met de ondernemers, pandeigenaren, winkelketens, bewoners en andere betrokken samen te werken. “Visieontwikkeling met de gemeenten in de rol van dirigent”.

Een interessant pleidooi. Gemeenten zijn een belangrijke schakel in het proces om binnensteden aantrekkelijk te houden en weer te krijgen. De klassieke rol van regels maken en handhaven (de rol van de regent) evolueert naar de rol van dirigent. Initiatieven durven nemen en mét ondernemers en betrokkenen kijken naar de mogelijkheden die er binnen de kaders zijn. Dat vraagt visie en initiatief. Oftewel: van regent naar dirigent.

(Bron: Parool 22 maart 2017, Rink Hof)

Share

7 REDENEN WAAROM KLANTEN VERTREKKEN

Het is hard werken voor de winkeliers in de (binnen)steden. Belangrijk dat de winkels aantrekkelijk zijn voor klanten.

Nieuwe klanten zijn belangrijk. Per slot van rekening is er altijd sprake van verloop. Van levensbelang is het behoud van klanten. Immers, nieuwe klanten werven is kostbaar en vraagt veel tijd en geduld.

Wat is de praktijk? Aan het behoud van bestaande klanten wordt nog te weinig tijd besteed. Het kan niet zo zijn dat winkeliers de voordeur wijd openzetten voor nieuwe klanten als bestaande klanten via de achterdeur geruisloos vertrekken.

7 Redenen waarom klanten niet meer in je winkel komen:

  1. Gebrek aan aandacht
  2. Gebrek aan initiatief
  3. Afspraken niet nakomen
  4. Ondeskundigheid
  5. Klachten niet goed oplossen
  6. Niet meedenken
  7. Prijs


CONCLUSIE:

Voorkom dat klanten in de prijs het excuus vinden om bij je weg te gaan, om niet meer bij jou in de winkel te kopen.
Zorg er voor dat de 6 andere elementen dik in orde zijn. Heb je dat voor elkaar dan nemen klanten niet zomaar afscheid. Dat betekent dat je je winkel op orde moet hebben en dat je investeert in je personeel. Die hebben ook aandacht nodig. Zij bepalen uiteindelijk het onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten.

“Verkopen is emotie”, “retail is entertainent” en “mensen maken het verschil”.

Laat het dus niet zover komen dat bestaande klanten met de prijs als excuus vertrekken en loop de 7 redenen waarom klanten niet meer in je winkel komen nog eens na. Zorg er voor dat deze ruimschoots in orde zijn. Vraag jezelf ook eens af wat de meerwaarde van jouw winkel is. Die meerwaarde moet een eventueel hogere prijs kunnen rechtvaardigen.

Kortom: voordeur open en achterdeur dicht! Maak van je klanten ware ambassadeurs! Trouwe klanten zijn de beste verkopers van je winkel. En nog gratis ook! Vergeet hen niet af en toe te bedanken. Dat hoort er ook bij.

 

Share
Retail samenwerken stakeholders

BETERE SAMENWERKING IN RETAIL LOONT!

Interessant artikel gelezen op nu.nl over samenwerken in retail om de aantrekkelijkheid van de winkelstraat en de stad te vergroten. Samenwerking tussen winkeliers, winkelbedrijven, overheid, onroerend goed eigenaren werpt zijn vruchten af bij het behoud van het winkelbestand in de stadscentra en bestrijdt de leegstand.

 

 

Share