PRIMAVENDI OOK ACTIEF BIJ RETAIL ACADEMIE EDITIE 3

Wat een leuk stuk over de Retail Academie Bergen op Zoom én over de inbreng en betrokkenheid van PrimaVendi bij de ondernemers tijdens en in het vervolg erna!

Zo ontwikkelde Primavendi voor de Retail Academie de workshops over:
* Persoonlijk Leiderschap
* Winkel in Euro’s ®
* Verliefde Klanten ®

Deze trainingsprogramma’s zijn ook voor andere retailondernemers beschikbaar.
Meer informatie op http://primavendi.nl/trainingen/

Wil je als retailondernemer je verder ontwikkelen? Dan is deelname aan de Retail Academie een absolute aanrader!

Kijk voor mer informatie over de 3e editie van de Retail Academie Bergen op Zoom op http://www.binnenstadslab.nl/retailacademie/

(LET OP: data als vermeld op de site van het BinnenstadsLab betreffen editie 2 van 2017. Voor de data 2018: zie artikel).

Bronvermelding: Foto Kim en Carmel ontleend aan blog Binnenstadlab over Retail Academie Editie 3 (2018)

 

Share

MAAK KLANTEN VERLIEFD OP JE WINKEL!

Ze kennen elkaar van hockeyvereniging Tempo. Zijn ook loopmaatjes. Halve marathon, hele marathon. Bedachten de Santarun. De een is gepokt en gemazeld in alles wat met winkels en winkelen heeft te maken. De ander is consultant. Traint verkopers, leidinggevenden. Praktijk en theorie komen zo wonderwel bij elkaar. En dat beseften Gerard Worm en Joris Völker op enig moment ook. Samen zijn we meer, dachten ze.

,,We willen onze kennis en expertise met een breder publiek delen. Geen dure boeken. Met beide poten op de grond.” En ze noemden hun initiatief Primavendi. Vendi. Van verkopen. Hun eerste daad? Shirtsponsoring. Bij Tempo. Wat naamsbekendheid krijgen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Met het idee: die opdrachten, die komen wel. En die kwamen. De opvallendste: ze geven les aan de Retail Academy in Bergen op Zoom. Bedacht vanuit het Binnenstadslab dat is bedoeld om de Bergse binnenstad beter te maken. Retail staat voor detailhandel.

Startende ondernemers, maar ook mensen die al een tijdje bezig zijn kunnen leren via de Retail Academy hoe ze het beter kunnen doen. ,,Retail is topsport. Maar ook entertainment”, zegt Völker. En hij kan het weten, want hij had zelf een winkel. ’s Ochtends om tien uur de deur opendoen en ’s avonds de knip er weer opdraaien? Onzin. Daar verkoop je niet mee. ,,Je moet een klik met je klant hebben. Dan verkoop je.” Die klant moet als het ware verliefd zijn, stellen ze. Op de winkel. Op het product. ,,Die klant gunt je als verkoper iets.”

Een ondernemer moet iemand zijn. Een persoonlijkheid. Die niet alleen die klant aan zich weet te binden. Maar hij moet ook zijn personeel kunnen aansturen. En willen samenwerken met andere ondernemers. ,,De krachten bundelen. Dat lukte ons niet bij het eerste jaar van de Retail Academy. Dat hing als los zand aan mekaar.” De tweede lichting pakt dat beter op, vinden ze. Ziet de kracht van samenwerking, van elkaar leren. ,,Als je mekaar niet kent, doe je nooit een zaak”, is hun overtuiging. ,,Het persoonlijke ligt altijd aan de basis.”

Hun credo vanuit de loopsport: ,,Alleen ga je sneller, samen komen je verder.”

Niet alleen dat samenwerken telt. Tegelijkertijd moet die ondernemer een plan hebben. Voorraad kopen en een winkel volstouwen? Dat volstaat echt niet in deze tijd. ,,Een plan wat je wilt bereiken met je winkel. En doorzetten.” Een beginnend ondernemer moet ook leren dat hij of zij een bedrijf niet in een keer op poten kan zetten. ,,Mensen willen graag alles in een sprong, maar het is echt stapje voor stapje.”

Over hoe ze lesgeven: ,,We zijn confronterend waar het nodig is. Het ene moment een sponsje, de volgende keer de schuurspons.”

Die Retail Academy in Bergen op Zoom is volgens de twee uniek. ,,Wij vinden dat zoiets op meer plekken in Noord-Brabant moet komen.”

(Tekst: Jan van de Kasteele, BN de Stem)

Share

LEEGSTAND KLEINERE STEDEN VRAAGT ANDERE AANPAK

ANDERE AANPAK

In binnensteden van kleinere steden zoals die van Bergen op Zoom vraagt de aanpak van de leegstand een andere aanpak dan in grotere steden.

VISIE EN REGIE

Het accent zou meer moeten liggen op de samenwerking tussen alle betrokken partijen: gemeente, onroerend goed eigenaren (kleine én grote beleggers), winkelformules, burgers, winkeliers, horecaondernemers en lokale ondernemers met lokale initiatieven. Juist de binnenstad van kleinere steden kent veel verschillende en tegenstrijdige belangen. En die belangen zullen moeten worden gebundeld met een duidelijke visie, een gemeenschappelijk belang en een duidelijke regie.

NOODZAKELIJKE KEUZES

Hierin zal het gemeentebestuur een strakke(re) regie moeten voeren met oog en oor voor die verschillende belangen. De tijd van pappen en nathouden is voorbij. Er zal een duidelijk visie moeten worden geformuleerd neergelegd in een duidelijk plan. En ja, dan zullen er stevige keuzes gemaakt moeten worden die niet door iedereen evengoed zullen worden gewaardeerd.

VLEUGELLAM

En met gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, zullen impopulaire, maar o zo noodzakelijke, beslissingen nog wel even uitblijven. Zo dreigt de politiek de noodzakelijke herstructurering te verlammen. En dat terwijl de binnenstad van veel kleinere steden leeglopen en wegkwijnen.

Bronvermelding:
Artikel van de hand van Elisa Hermanides, verschenen in Trouw op 16 december 2017. Foto is afkomstig uit hetzelfde artikel.

 

 

Share

Jong of juist oud winkelpersoneel?

Onlangs verscheen een interessant artikel in MarketingFuel dat gaat over “ouder winkelpersoneel beter voor de omzet”.

Hiermee wordt de vinger op een “zere plek” gelegd. Wat is nu belangrijk? De inzet van jong personeel dat goedkoper is? Of juist wat ouder en meer ervaren personeel dat duurder is?

Naar ons idee zal een succesvol verkoopteam bestaan uit ervaring en onbevangenheid. Een goede balans tussen jong en oud, directheid en geduld. Belangrijk dat teamleden kunnen leren met en van elkaar, dat teamleden elkaar kunnen en durven aanspreken. Zo haal je het beste in de medewerkers naar boven.
Als ondernemer is het belangrijk om te kijken naar de kosten, maar nog belangrijker is om te kijken naar de opbrengsten!

Geen enkele klant heeft behoefte aan een opdringerige en hijgerige verkoper. Aan de andere kant is resultaat noodzakelijk om de klant te helpen aan de oplossing voor zijn vraag en als winkel het rendement te behalen dat nodig is voor het voortbestaan.

Balans is hier het toverwoord.

Primavendi verzorgt voor winkelbedrijven trainings- en opleidingsprogramma’s om winkelpersoneel goed hun werk te laten doen. Ook goed voor de klanten, zij worden prima geholpen en komen graag terug. Goed voor het bedrijf omdat de verkoopdoelstellingen worden gehaald. Kortom: een win-win-situatie.

Wilt u als winkelbedrijf uw omzet versterken? Een kennismakingsafspraak met Primavendi is een goed begin.

Link: https://marketingfuel.nl/ouder-winkelpersoneel-beter-voor-de-omzet/

 

Share

SAMENWERKING PRIMAVENDI en MODINT CREDIT & FINANCE

Primavendi groeit en ontwikkelt!

En dat heeft geresulteerd in een prachtige samenwerking met MODINT Credit & Finance.

Modint is gespecialiseerd in diensten op het gebied van creditmanagement. Kort gezegd: ondernemers realiseren omzet, Modint zorgt er voor dat het geld op de rekening van de ondernemers komt. Geen betere omzet dan betaalde omzet. Heel pragmatisch en effectief mét behoud van de klantrelatie.

“Geen betere omzet dan betaalde omzet”

Primavendi ontwikkelt mensen en organisaties. De partners van Primavendi zijn in staat om ondernemers te ondersteunen met de meest voorkomende uitdagingen op gebieden als verbetering van de verkoopprestaties, management en leiderschap, bedrijfsovernames, verandertrajecten, investerings- en financieringsvraagstukken, bedrijfsovernames, export, HR advies en het werven en ontwikkelen van personeel.

Primavendi en Modint Credit & Finance bundelen hun krachten waardoor relaties van Modint en Primavendi zo gemakkelijk toegang hebben tot een breed dienstenpakket en knowhow om hun business te ontwikkelen.

Discreet en vertrouwd met de focus op resultaat. Zo werken Primavendi en Modint sàmen met u aan uw succes.

“Alleen ga je sneller, samen kom je verder!”

 

Share

8 TIPS VOOR MEER KLANTEN IN JE WINKEL

Hoe zorg je er als retailer voor dat passanten jouw winkel bezoeken en klanten blijven terugkomen? Een hele uitdaging. Geen bezoekers, geen omzet. Retail is topsport, iedere dag opnieuw.

De deur ’s ochtends open maken, een stoepbord buiten zetten en wachten op klanten is al lang niet meer voldoende.
Stel jezelf een doel, maak een plan en kom in beweging. In deze blog lees je 8 tips om klanten te verleiden je winkel te bezoeken.

Wat is het eerste dat klanten zien van je winkel? Dan is het belangrijk te weten welke klant je wilt trekken. De online-klant op het web of de offline-klant die in de winkelstraat loopt?

ONLINE

1. WEES ZICHTBAAR

Als retailer ontkom je er niet aan om goed zichtbaar te zijn op het web. Dat betekent dat je een goede website nodig hebt die bezoekers snel laat zien wat je te bieden hebt. Daarnaast is het van belang dat je actief bent op social media. Steeds meer klanten winkelen buiten de “normale openingstijden”: vanaf de bank, in de luie stoel, op het terras, in de auto. Vanaf iedere plek kan je online winkelen. Daar zal je als ondernemer op moeten inspelen. Je winkel mag online dus niet ontbreken. Vindbaarheid is essentieel. Ben je online goed vindbaar dan is de kans groter dat je de kans ook groter dat de klant online bij je besteld of je winkel bezoekt. Welke online strategie heb je? Hoe ziet je website er uit?

Er zijn voldoende adviesbedrijven die je kunnen helpen met een online-strategie en een goed werkende website. Realiseer je dat de jonge generaties opgroeien met een smartphone in de hand en een iPad op school. Het internet is niet meer weg te denken.

2. GEBRUIK SOCIAL MEDIA

Zorg er voor dat je je klanten informeert via social media. Weet wie je doelgroepen zijn en houd hen op de hoogte wat er in je winkel gebeurt. Klanten voelen zich verbonden en het maakt hen nieuwsgierig. Zorg voor reuring. Houd er rekening mee dat je niet alleen zendt. Communicatie komt altijd van twee kanten. Het inzetten van social media houdt niet in dat je enkel je producten of diensten aanprijst of advertenties plaatst. Geef klanten ook nuttige informatie of tips, deel kennis. Ga met je klanten in gesprek en laat klanten onderling ook met elkaar praten en ervaringen uitwisselen.

3. PUBLICITEIT

Erg leuk is om je eigen nieuws te creëren. Het vraagt enige creativiteit maar het levert mooie publiciteit op: Free publicity! Hoe leuk is het om met je winkel in de krant of op de (lokale) TV te komen?

Een simpele manier is om eens uit te rekenen hoeveel klanten je per dag in je winkel ontvangt. Dan kan je ook inschatten wanneer de 100.000-ste klant over de drempel stapt. Mooie getallen doen het goed, zeker tijdens “komkommertijd”. Er is geen notaris die dat gaat controleren. Andere ideeën zijn het organiseren van een kleurwedstijd voor kinderen, een prijsvraag, hernieuwde opening na een verbouwing of winkelaanpassing, een bijzondere nieuwe collectie. Enfin, wees dus creatief.

Overweeg ook de mogelijkheden van guerrillamarketing. Met een klein budget, maximale (media)aandacht genereren. Daar zijn mooie staaltjes van bekend, zoals in deze compilatie is te zien: https://www.youtube.com/watch?v=a5PkySpZt0o. Er zijn op het internet nog veel meer voorbeelden te vinden.

OFFLINE

4. WINKELPRESENTATIE

Hoe leuk is het als shoppers je winkel aan de buitenkant zien en op basis van de etalage besluiten je winkel binnen te stappen? Zorg er dus voor dat je winkel er iedere dag aantrekkelijk uitziet én dat klanten zich welkom weten. Dat houdt in dat je je etalage regelmatig aanpast, een wisselende collectie presenteert, een gevarieerd productaanbod hebt, zorg voor interactie met de passanten en dat je bij de entree van je winkel wisselende decoraties hebt staan. Klanten raken snel uitgekeken als zij steeds weer dezelfde presentaties bij de ingang (stoepbord, boompjes, paaltjes met en rood touw, rode loper) zien.

Beweging en geluid maakt voorbijgangers nieuwsgierig. Standwerkers trekken niet voor niets de aandacht. Wees creatief en maak er wat van! Zodra passanten inhouden en kijken, leidt dat ook tot reacties bij anderen. Mensen zijn kuddedieren. Maak daar gebruik van.

Je kunt ook in de winkelstraat een of meer personeelsleden reclame laten maken voor je winkel, voorbijgangers iets laten proeven, aanbieden of demonstreren. Bedenk wat leuks! Als parfumerie zou je buiten nagels van klanten kunnen lakken en als kapper zet je buiten een stoel neer om klanten te knippen. Als klanten dit minder prettig vinden dan vraag je een model. Als schoenmaker kan je de schoenen van voorbijgangers poetsen. Dan zie je meteen wat de staat van onderhoud van de schoenen is! Zo creëer je je eigen business Je krijgt zeker aandacht en dat is precies wat je wilt!

Heb je de aandacht van de klant getrokken en heb je de klant verleid om binnen te komen dan zal je er voor moeten zorgen dat je winkel op orde is en je personeel herkenbaar. Een schone, opgeruimde winkel waar je producten en diensten overzichtelijk worden gepresenteerd geeft klanten overzicht en voorkomt dat zij moeten gaan zoeken en uit frustratie de winkel voortijdig verlaten. Belangrijk dat het personeel zich proactief opstelt en klanten benadert en helpt (lees ook verderop: focus op de klant).

5. SAMENWERKEN

Als ondernemer loont het de moeite om ook de samenwerking te zoeken met collega-ondernemers. Activiteit in je eigen winkel is geweldig maar stel je eens voor als er in de hele winkelstraat wat is te beleven. Spreek met elkaar af dat je een besteding bij de ene winkel beloont met een speciale actie, spaarkaart of korting bij een andere winkelier. Samenwerken loont en brengt leven in de brouwerij.

FOCUS OP DE KLANT

6. KLANTVRIENDELIJK EN KLANTGERICHT

Je hebt als ondernemer werk gemaakt van je online en offline aanwezigheid. Nu is het zaak om volle aandacht te geven aan de klant zodra deze de drempel van je winkel overkomt. Klanten willen herkend, gekend en erkend worden. Aandacht, aandacht, aandacht. Zorg er voor dat je op een sympathieke manier met je klanten in contact komt. Oogcontact, en korte begroeting en een glimlach doen wonderen. Bouw in korte tijd vertrouwen op en kom erachter wat je klant nodig heeft. Wanneer je dit proces goed beheerst dan accepteert de klant de oplossing die je hem aanbiedt omdat die oplossing precies past bij zijn behoefte. Dan is hij bereid om er een faire prijs voor te betalen en dat is niet per sé de laagste prijs.

Behandel de klant niet zoals jij behandeld wilt worden, maar behandel de klant zoals hij behandeld wil worden”.

7. OVERTREF VERWACHTINGEN

Zorg ervoor dat klanten zich speciaal voelen en bezorg hen een onvergetelijke ervaring in jouw winkel. Overtref de verwachtingen van je klanten. Verras je klant voordat deze jou verrast. Wees zuinig op je klanten. Realiseer je dat het veel meer moeite en geld kost om nieuwe klanten te werven dan bestaande klanten te behouden. Investeer dus in je klanten en maak klanten tot ambassadeurs van jouw winkel. Ambassadeurs zijn geweldige extra verkopers voor je winkel en dat nog gratis ook.

8. AAN DE SLAG!

Wil jij er ook werk van maken om meer klanten naar jouw winkel te trekken? Kom dan in actie en ga aan de slag. Het begin van meer klanten en meer omzet in je winkel begint met een telefoontje voor het maken van een afspraak met Joris en Gerard van Primavendi. Een telefoontje dat direct rendement oplevert. De beste actie voor meer rendement in je winkel.

Primavendi, experts in retail, sales & communication.

 

Share

E-MAIL: ZEGEN OF VLOEK?

Communiceren doen wij op veel verschillende manieren. Het risico bestaat dat wij op enig moment een ongelukkige keuze maken uit de vele (moderne) communicatietechnieken die tot onze beschikking staan. E-mail is zo´n medium. Buitengewoon handig, maar, o zo gevaarlijk. Voordat we er erg in hebben, snijden we ons lelijk in de vingers.

CONFLICTEN

E-mail kan enorm conflictbevorderend werken door de snelheid, de afstandelijkheid en de bijbehorende onzorgvuldigheid. We zijn er nooit zeker van hoe de gekozen woorden geïnterpreteerd worden. De e-maillezer kan van de verzender de lichaamsuitdrukking niet zien. Een extra complicerende factor is het feit de e-mailverzender er zelf niet bij is om de boodschap te verduidelijken mocht deze verkeerd overkomen.

EFFECTIVITEIT VAN COMMUNICATIE

Algemeen wordt aanvaard dat de effectiviteit van communicatie voor 7% wordt bepaald door de gekozen woorden (zeg maar de inhoud), 38% door de intonatie (de wijze waarop), en voor maar liefst 55% door het non-verbale gedrag (houding, dat wat er niet gezegd of geschreven wordt). Hoe zorgvuldig de boodschap ook is geformuleerd, het blijft slechts 7% van de totale communicatie. Nu maar hopen dat de ontvangende partij in staat is om de ontbrekende 93% op waarde te schatten!

VERLEIDING WEERSTAAN

Dit wetende, maakt het versturen van een e-mail, met name in een (dreigende) conflictsituatie, tot een hachelijke onderneming. E-mail is een snel medium waarop wij verleidelijk snel (kunnen) reageren. Pas daar dus mee op! Juist in deze reactiesnelheid schuilt een gevaar, zeker als we reageren op een lastige vraag of op  een negatieve opmerking.

KRACHT VAN PERSOONLIJK CONTACT

Maar hoe terecht onze kritiek ook mag zijn, eenmaal verstuurd is het hopen dat de e-mail in goede aarde valt. Dat de e-mail gelezen wordt zoals deze is bedoeld. Een telefoontje is persoonlijker en genuanceerder, en daardoor uiteindelijk effectiever. Relaties behouden, is essentieel als wij met elkaar willen samenwerken. Bellen werkt vaak beter, elkaar aanspreken, elkaar ontmoeten en zaken met elkaar bespreken, levert vaak (nog) meer op.

Succes met het versturen van je volgende e-mail.

Share

OMGAAN MET VERANDERING

Kijk eens naar dit verkeersbord.
Valt jou wat op?
Wat doe je als dit bord rijdend in je auto tegenkomt?
 
Niets? Of toch?
 
En dan zie je dat je de rotonde precies de andere kant om moet nemen. Iets dat je niet gewend bent.
Gaat dat vanzelf?
Welke handelingen moet je doen?
Waar moet je kijken?
Waar komt het verkeer vandaan?
 
Als je deze zomer met de auto naar Groot-Brittannië gaat zal je zelf kunnen ervaren.
Auto rijden gaat als vanzelf, tot dat je in een nieuwe situatie terecht komt. Dan gaat het niet meer op de automatische piloot.
 
Veranderingen zijn spannend, maar je kunt leren om hier mee om te gaan.
En, hoe ga jij met veranderingen om?
Primavendi helpt bedrijven en mensen met veranderingsprocessen.
Share

PRIMAVENDI OOK LOKAAL BETROKKEN

(Bronvermelding: dit artikel is geschreven door Hans-Jorg van Broekhoven en op 31 mei 2017 verschenen op kijkopbergenopzoom.nl. Foto: Hans-Jorg van Broekhoven)

BERGEN OP ZOOM – De winkeliersvereniging van Het Kompas heeft sinds dinsdag 30 mei een nieuwe voorzitter. Bram Holster (links) neemt het stokje over van interimbestuurder Gerard Worm (rechts). Er staat inmiddels een breed gedragen organisatie klaar voor een nieuw begin. De ondernemers van de Bergse Plaat hebben er zin in.

Bram is al heel lang ondernemer maar een winkel runnen is voor hem ook nieuw. Hij opende enkele weken geleden samen met zijn vrouw Nicolette de winkel ‘Lotje’, op Het Kompas. “We zijn zelf bewoners van De plaat, komen hier al heel lang en zagen het een tijdje echt achteruit gaan”, vertelt Bram. “Toch zagen we ook kansen en we bleven ons betrokken voelen bij deze plek. We hebben met de eigenaar van dit pand mooie afspraken kunnen maken over een tijdelijk gereduceerde huur en willen op die manier proberen hier iets goeds en blijvends op te bouwen.” Ze zijn niet de enige die weer mogelijkheden zien op deze locatie, mede door het nieuwe elan wat aan het ontstaan is. Er openen steeds meer nieuwe zaken, waaronder onlangs Fietsenwinkel.nl. Ook ondernemers die er al zaten investeren weer in hun zaak.

Nieuwe kansen

Er hangt duidelijk nieuw optimisme in de lucht. De kersverse voorzitter licht toe: “Er is een goede samenwerking met de gemeente. Samen durven we ook weer geld te steken in het opknappen van het plein, met nieuw groen en betere bestrating waarop straks meer mogelijk is, Daarnaast is Stadlander de wijk Fort-Zeekant aan het opwaarderen en herinrichten. Dus er komt een serieus verzorgingsgebied bij voor Het Kompas. Naast De Plaat zelf, wat ook bepaald geen kleine wijk is.”

Eerste slinger

Zijn voorganger, Gerard Worm, was en is een betrokken buurtbewoner die zo’n anderhalf jaar geleden ook zag dat er wat moest gebeuren. Hij heeft een aantal mensen bij elkaar weten te krijgen en met een soort interimbestuur een flinke eerste slinger gegeven aan de opwaardering en toekomstplannen van Het Kompas. “Dat was me alleen natuurlijk nooit gelukt”, meldt hij. “Niet alleen de ondernemers zelf hebben daar aan bijgedragen maar ook andere buurtbewoners, de gemeente en zelfs bedrijven die nu aan het opknappen zijn dachten mee over hoe hier weer iets goeds van te maken is. Ik ben heel blij dat er al zo veel is gerealiseerd en weet zeker dat dit winkelcentrum een mooie tijd tegemoet gaat. Of ik daarin nog een actieve rol ga spelen? Ik blijf in ieder geval een betrokken buurtbewoner maar in principe is het nu aan Bram en het deels vernieuwde bestuur. Alle vertrouwen!”

Dit artikel is geschreven door Hans-Jorg van Broekhoven en gepubliceerd op woensdag 31 mei 2017 op www.kijkopbergenopzoom.nl.

 

Share

LEREN VAN TOM DUMOULIN

(Foto: AFP Photo/Luk Benies, HP de Tijd 22 mei 2017)

Deze foto fascineert! Kracht en plezier in één plaatje. Juichende mensen op de achtergrond en een stralende Tom Dumoulin op de voorgrond als winnaar van de 14e etappe naar Oropa.

Ploeteren, Trappen, Schakelen en Succes. Dat zijn de ingrediënten van Toms weg naar zijn overwinningen in de Giro d’Italia.

Primavendi kiest niet voor niets deze 4 elementen als basis voor persoonlijke groei en ontwikkeling van teams en bedrijven. Kracht zit hem in de eenvoud en in het volhouden. Theorie, praktijk en veel, heel veel trainen. Voor niets gaat de zon op. Stel jezelf een doel en kom in actie. Willen + kunnen = doen.

Primavendi: experts in retail, sales en communicatie.

En op zondag 28 mei 2017 wint Tom Dumoulin, na een geweldige tijdrit, als eerste Nederlander de Giro d’Italia.

Geweldige prestatie. Van harte gefeliciteerd!

 

Share