OMGAAN MET VERANDERING

Kijk eens naar dit verkeersbord.
Valt jou wat op?
Wat doe je als dit bord rijdend in je auto tegenkomt?
 
Niets? Of toch?
 
En dan zie je dat je de rotonde precies de andere kant om moet nemen. Iets dat je niet gewend bent.
Gaat dat vanzelf?
Welke handelingen moet je doen?
Waar moet je kijken?
Waar komt het verkeer vandaan?
 
Als je deze zomer met de auto naar Groot-Brittannië gaat zal je zelf kunnen ervaren.
Auto rijden gaat als vanzelf, tot dat je in een nieuwe situatie terecht komt. Dan gaat het niet meer op de automatische piloot.
 
Veranderingen zijn spannend, maar je kunt leren om hier mee om te gaan.
En, hoe ga jij met veranderingen om?
Primavendi helpt bedrijven en mensen met veranderingsprocessen.
Share

PRIMAVENDI OOK LOKAAL BETROKKEN

(Bronvermelding: dit artikel is geschreven door Hans-Jorg van Broekhoven en op 31 mei 2017 verschenen op kijkopbergenopzoom.nl. Foto: Hans-Jorg van Broekhoven)

BERGEN OP ZOOM – De winkeliersvereniging van Het Kompas heeft sinds dinsdag 30 mei een nieuwe voorzitter. Bram Holster (links) neemt het stokje over van interimbestuurder Gerard Worm (rechts). Er staat inmiddels een breed gedragen organisatie klaar voor een nieuw begin. De ondernemers van de Bergse Plaat hebben er zin in.

Bram is al heel lang ondernemer maar een winkel runnen is voor hem ook nieuw. Hij opende enkele weken geleden samen met zijn vrouw Nicolette de winkel ‘Lotje’, op Het Kompas. “We zijn zelf bewoners van De plaat, komen hier al heel lang en zagen het een tijdje echt achteruit gaan”, vertelt Bram. “Toch zagen we ook kansen en we bleven ons betrokken voelen bij deze plek. We hebben met de eigenaar van dit pand mooie afspraken kunnen maken over een tijdelijk gereduceerde huur en willen op die manier proberen hier iets goeds en blijvends op te bouwen.” Ze zijn niet de enige die weer mogelijkheden zien op deze locatie, mede door het nieuwe elan wat aan het ontstaan is. Er openen steeds meer nieuwe zaken, waaronder onlangs Fietsenwinkel.nl. Ook ondernemers die er al zaten investeren weer in hun zaak.

Nieuwe kansen

Er hangt duidelijk nieuw optimisme in de lucht. De kersverse voorzitter licht toe: “Er is een goede samenwerking met de gemeente. Samen durven we ook weer geld te steken in het opknappen van het plein, met nieuw groen en betere bestrating waarop straks meer mogelijk is, Daarnaast is Stadlander de wijk Fort-Zeekant aan het opwaarderen en herinrichten. Dus er komt een serieus verzorgingsgebied bij voor Het Kompas. Naast De Plaat zelf, wat ook bepaald geen kleine wijk is.”

Eerste slinger

Zijn voorganger, Gerard Worm, was en is een betrokken buurtbewoner die zo’n anderhalf jaar geleden ook zag dat er wat moest gebeuren. Hij heeft een aantal mensen bij elkaar weten te krijgen en met een soort interimbestuur een flinke eerste slinger gegeven aan de opwaardering en toekomstplannen van Het Kompas. “Dat was me alleen natuurlijk nooit gelukt”, meldt hij. “Niet alleen de ondernemers zelf hebben daar aan bijgedragen maar ook andere buurtbewoners, de gemeente en zelfs bedrijven die nu aan het opknappen zijn dachten mee over hoe hier weer iets goeds van te maken is. Ik ben heel blij dat er al zo veel is gerealiseerd en weet zeker dat dit winkelcentrum een mooie tijd tegemoet gaat. Of ik daarin nog een actieve rol ga spelen? Ik blijf in ieder geval een betrokken buurtbewoner maar in principe is het nu aan Bram en het deels vernieuwde bestuur. Alle vertrouwen!”

Dit artikel is geschreven door Hans-Jorg van Broekhoven en gepubliceerd op woensdag 31 mei 2017 op www.kijkopbergenopzoom.nl.

 

Share

LEREN VAN TOM DUMOULIN

(Foto: AFP Photo/Luk Benies, HP de Tijd 22 mei 2017)

Deze foto fascineert! Kracht en plezier in één plaatje. Juichende mensen op de achtergrond en een stralende Tom Dumoulin op de voorgrond als winnaar van de 14e etappe naar Oropa.

Ploeteren, Trappen, Schakelen en Succes. Dat zijn de ingrediënten van Toms weg naar zijn overwinningen in de Giro d’Italia.

Primavendi kiest niet voor niets deze 4 elementen als basis voor persoonlijke groei en ontwikkeling van teams en bedrijven. Kracht zit hem in de eenvoud en in het volhouden. Theorie, praktijk en veel, heel veel trainen. Voor niets gaat de zon op. Stel jezelf een doel en kom in actie. Willen + kunnen = doen.

Primavendi: experts in retail, sales en communicatie.

En op zondag 28 mei 2017 wint Tom Dumoulin, na een geweldige tijdrit, als eerste Nederlander de Giro d’Italia.

Geweldige prestatie. Van harte gefeliciteerd!

 

Share

KANSEN VOOR BLOKKER

Blokker zit in zwaar weer. Dinsdag 16 mei 2017 werd bekend gemaakt dat 200 winkels sluiten en er bijna 2.000 man uitgaan. De publicatie van de jaarcijfers is uitgesteld. Blokker moet afslanken om te overleven en zet direct ook alle andere formules in de etalage. Kopers worden gezocht voor Marskramer, Xenos, Big Bazar, Leen Bakker en voor de speelgoedtak met Bart Smit, Intertoys, Maxi Toys.

Het betekent weer een forse dreun voor de Retail.

BOOT GEMIST

Blokker heeft feitelijk de boot gemist. Te laat is de kracht van het internet ontdekt, er is te weinig in de winkels geïnvesteerd, er is onvoldoende ingespeeld op het veranderde consumentengedrag en een concurrent zoals Action heeft Blokker ingehaald. De huidige aanpassingen van de Blokkerwinkels zien er een heel stuk frisser en toch wel veelbelovend uit maar dat kost tijd én is kostbaar. De vraag is of een aanpassing van de winkels het tij kan keren.

FIJN DAT WE ER ZIJN?

Vorige week was ik bij een lokale Blokker en vroeg mij af of de aanpassingen zouden werken. De winkel zag er netje een stuk overzichtelijker uit. Het was niet echt druk in de winkel. Er liepen twee man personeel in de winkel en de tekst op de rug van een verkoopmedewerker viel mij op: “Fijn dat we er zijn”. Er kwamen direct wat vragen bij mij op. Hoe lang nog? Voor wie zijn zij er? Zou Blokker niet gewoon blij moeten zijn dat de klanten er zijn? Of is Blokker vooral blij met zichzelf?

INGRIJPEN NOODZAKELIJK

De aangekondigde maatregelen zijn even draconisch als noodzakelijk. Het getuigt toch ook wel weer van lef en moed om zo in te grijpen. Nu is er focus, richting. Het is jammer dat dat niet eerder is gebeurd. De signalen waren toch moeilijk te negeren.

MEER KANSEN DAN V&D

Een vergelijking met V&D doemt op. Toch zie ik lichtpuntjes. Blokker maakte in 2015 nog winst. V&D was al jaren verlieslijdend. Blokker heeft op de balans nog wel het een en ander aan vastgoed staan dat te gelde gemaakt kan worden. Bij V&D was dat het eerste dat de private equity partijen er uitgehaald hebben. En de nu nog Blokkerformules kunnen nog een lieve cent opbrengen mits er geschikte kopers worden gevonden. Met de verkoop van Leen Bakker is een begin gemaakt. Nu is het zaak om de opbrengsten van de verkoop van het “tafelzilver” goed aan te wenden. Een duidelijke visie en eensgezindheid in directie en management zijn een belangrijke voorwaarde. Er zijn zeker kansen voor Blokker. Nu de kansen grijpen en omzetten in een succesvolle aanpak.

FOCUS

Focus op de huishoudwinkels van Blokker is begrijpelijk. Dat soort artikelen hebben klanten het hele jaar nodig. En met de nieuwe look heeft Blokker gebroken met het gedateerde bruin-oranje imago. Het is te hopen dat snel kopers gevonden worden voor ook de andere formules. De opbrengsten zullen de balans versterken. Niet meer de balans van Blokker Holding maar van Blokker zelf.

Less is more.

Share

DOORBREEK DE ROUTINE EN VERRAS JE KLANTEN

Soms kom je van die filmpjes tegen die weinig woorden nodig hebben om de boodschap duidelijk te maken.

DOORBREEK DE ROUTINE

Dit is zo’n filmpje. Een tuincentrum doorbreekt de routine en biedt klanten een persoonlijke butler aan in plaats van een winkelwagentje. De reacties van de klanten zijn gevarieerd. Zij zijn zonder meer verrast, weten niet meteen hoe met de situatie om te gaan maar over het algemeen reageren zij positief. En daar gaat het om.

WAARDEER JE KLANT

Verras je klanten voordat deze jou als ondernemer verrassen.

Primavendi helpt bedrijven om met extra aandacht klanten keer op keer te verrassen. Service met een glimlach, welgemeend en met een geweldig effect. “Hier begint het!”

 

 

Share

KIJKEN, KIJKEN MAAR NIET KOPEN

De titel van dit artikel bevat een stereotype van de Nederlandse consument. Maar zijn de Nederlanders daar werkelijk zo uniek in?

Het ‘kijken, kijken maar niet kopen gedrag’ van consumenten blijkt universeler en niet enkel beperkt tot de Nederlandse consument. Het fenomeen is te zien in fysieke winkels en wordt “showrooming” genoemd. Consumenten gaan naar een winkel om bepaalde producten te bekijken en uit te proberen. Vervolgens verlaten zij de winkel en bestellen hun producten op het internet omdat zij verwachten dat zij daar goedkoper uit zijn.

Op het internet gebeurt iets vergelijkbaars. Consumenten surfen op het internet, bezoeken een webwinkel en vullen hun winkelwagentje. Vervolgens laten zij dit winkelwagentje ‘onbeheerd achter’ en verlaten de webwinkel zonder een bestelling te plaatsen. Dit gedrag wordt “bagging” genoemd.

REDENEN OM (NOG) NIET TE KOPEN

Klanten van webwinkels noemen een aantal redenen:

  • Alleen oriënteren
  • Verzendkosten te hoog
  • Klant wil nog kunnen nadenken
  • Klanten kijken in de webwinkel, maar kopen in de fysieke winkel (“webrooming”)

Klanten in fysieke winkels geven vergelijkbare redenen:

  • Kijken, oriënteren voor mogelijke aankoop op later moment
  • Niet gevonden wat ik zocht
  • Kijken en daarna prijs checken op internet
  • Niet aangesproken/geholpen door winkelpersoneel

OPLOSSING

Wat kunnen (web-)winkels doen om bagging en showrooming zo veel mogelijk te voorkomen en de conversie van kijken naar kopen te vergroten?

Eén van de oplossingen die direct zoden aan de dijk zet is een proactieve opstelling van verkoopmedewerkers in de winkel én achter de schermen van de webwinkels. Stap dus op de klant af, maak contact en ga in gesprek. Een simpele begroeting om de klant welkom te heten, is vaak al voldoende om het ijs te breken. Medewerkers van webwinkel kunnen zien wanneer een klant die is ingelogd een bestelling afbreekt. Zij kunnen dan contact opnemen. Laat zien dat jij de professional bent, die met passie zijn of haar vak uitoefent. Je hebt een doel: klanten helpen!

Primavendi helpt winkelbedrijven om de omslag te maken van een afwachtende, reactieve houding naar een proactieve opstelling van verkoopmedewerkers in de winkels. De resultaten van deze aanpak zijn er: vrolijker personeel, blijere klanten en luid rinkelende kassa’s!

“Primavendi, hier begint het!”

Share

LEEGSTAND AANPAKKEN DOE JE SAMEN

In de Volkskrant van 2 mei 2017 staat een verhaal over hoe de Gemeente Tiel de leegstand met succes aanpakt. Wat doen zij daar in Tiel nu anders dan in andere, vergelijkbare steden?

Het antwoord zit in de samenwerking die ontstaan is tussen de gemeente en de winkeliers. De winkeliersvereniging sprankelt van de ideeën en de gemeente investeert in het winkelgebied. De stad wordt opgeknapt, er wordt een nieuwe parkeergarage gebouwd en de Gemeente Tiel “ruimt een deel van de lege winkels op” door het bestemmingsplan te wijzigen en de lege winkels een woonbestemming te geven. Wethouder Cora van Rhee pleit voor een “compactere binnenstad”. De gemeente heeft hiervoor een krachtig instrument: het bestemmingsplan. De gemeente maakt keuzes en is daar helder en duidelijk in: geen nieuwe winkels in de zogeheten aanloopstraten en ondersteuning bij het ombouwen van winkels naar woningen.

De lege winkels krijgen een tijdelijk invulling of de leegstand wordt “verdoezeld” door posters van (culturele) activiteiten. Ook worden winkels tijdelijke ingevuld door studenten van het ROC. Ook worden klanten beloond voor een bezoek aan de winkels. Er is een lokaal Airmilessysteem (de Flippas) opgezet en dat blijkt ook te werken. Klanten kunnen sparen door boodschappen te doen in de stad en deze lokaal besteden. Met de gespaarde punten kan ook het parkeren worden betaald.

Leegstand is een hardnekkig probleem voor de Nederlandse steden. De ene stad gaat slagvaardiger de strijd aan dan de andere. Er is geen wondermiddel dat voor alle steden werkt. Wat wel werkt is een beleid waarin de samenwerking van gemeente met winkeliers, onroerendgoedeigenaren en bewoners een nadrukkelijke plaats heeft. Door samenwerken kan je succesvol de leegstand te lijf! In Tiel geven zij een goed voorbeeld.

Share

REDT ARCHITECTUUR DE RETAIL?

In de Volkskrant van vrijdag 24 april staat een interessant artikel over retailarchitectuur. Kan een uitgesproken en eigentijdse architectuur er voor zorgen dat warenhuizen en winkels de internetconcurrentie kunnen weerstaan?

We kennen allemaal de voorbeelden van de klassieke warenhuizen van begin 20e eeuw van onder andere de Bijenkorf, Maison de Bonnetterie en V&D.
In Leidschendam, Amsterdam en Utrecht verschijnen nieuwe winkelcentra met een uitgesproken en eigentijdse architectuur. Een paar voorbeelden hiervan zijn het Canadese Hudson Bay in Amsterdam, de nieuwbouw/verbouw van Hoog Catharijne en The Mall of The Netherlands in Leidschendam. Imposante projecten.

LEVENDE WINKELERVARING

Frederik Vermeesch, architect bij Rijnboutt en betrokken bij het warenhuis van Hudson Bay in Amsterdam, zegt het treffend: “Een goed warenhuis is een plek waar mensen gezien willen worden“. Het gaat om gezien en gezien worden. Daarnaast duiken begrippen op als “beleving” en “sense of place”. Het gaat om een “levende winkelervaring” waarmee de winkels zich willen (moeten!) onderscheiden van het internetwinkelen. Naast een goed ontwerp spelen zaken een rol als een locatie, inrichting, productaanbod, looproute en een gezellige horeca om even de benen te kunnen strekken en “mensen te kijken”.

Beleving is een veel gebruikt begrip, maar lastig te vatten in een goede omschrijving. Het heeft te maken met gezelligheid, betrokkenheid, er moet wat gebeuren, er moet wat te beleven zijn waardoor een winkelbezoek in het geheugen blijft hangen als een fijne ervaring. En dat gaat verder dan een mooi gebouw.

RETAIL IS ENTERTAINMENT

“Retail is entertainment” en “retail is emotie”. En daar zit hem het grote verschil dat “fysieke winkels” kunnen maken met het internet. In de steden, in de winkels vindt interactie plaats tussen mensen. Klanten onderling en tussen klanten en verkopers. Verkopers moeten als geen ander in staat zijn het verschil te maken. Een mooi gebouw helpt daar zeker bij. Maar uiteindelijk dragen de verkopers op de winkelvloer het gevoel uit dat bij de winkel, bij het bedrijf past. Zij zorgen voor de ultieme beleving. De aandacht die zij hebben voor de bezoekers, voor de klanten, de passie en het vakmanschap waarmee zij hun vak beoefenen, de glimlach en de extra stappen die zij voor hun klanten willen zetten.

INVESTEREN JUIST OOK IN DE MENSEN

Er wordt volop geïnvesteerd in gebouwen en techniek. Nog te weinig wordt er aandacht besteed aan de menselijke factor. Het lijkt alsof die invloed wordt onderschat. En het zijn nu juist de mensen die het verschil maken. Het loont dus de moeite om een deel van de investeringen in “hardware” aan te wenden om te investeren in de “software”. In de mensen, om hen het verschil te laten maken!

(Bronvermelding: Foto boven dit artikel is Raymond Rutting en verschenen bij het krantenartikel in de Volkskrant van vrijdag 24 april 2017).  

Share

ONLINEREUS ZALANDO ONDEKT FYSIEKE WINKELS

 

Het lijkt een ontwikkeling tegen de stroom in: een internetgigant opent winkels in de grote Europese steden. Toch zijn de stappen die Zalando neemt verklaarbaar. Internet is een krachtig medium dat niet meer is weg te denken uit ons leven. Het is gemakkelijk, snel, altijd bereikbaar. Internet is een primaire levensbehoefte geworden.

De internetontwikkelingen gaan razendsnel en menig winkelier heeft met lede ogen een flink deel van zijn omzet zien wegvloeien. Toch is het met de fysieke winkels niet gedaan. Internetreus Zalando kiest bewust voor de meerwaarde van fysieke winkels. En de reden ligt voor de hand: zij willen de binding met hun klanten versterken.

WAT KLANTEN WILLEN

Klanten willen beleving. En dit abstracte begrip is terug te brengen tot één vraag: Wat willen klanten? Klanten zoeken beleving en willen in de basis maar 3 dingen: 1). Aandacht, 2). goed geholpen worden en 3). een reële prijs betalen. En dat gaat verder dan een groot aanbod van producten, elektronische aandacht, een goede elektronische service en een lage prijs. Wat mist internet?

VERKOPEN IS ENTERTAIMENT

En dit heeft Zalando goed gezien. Het internet mist persoonlijke aandacht, het menselijke contact. Internet is vluchtig en je klikt snel van de ene site naar de andere. Hoe kan je dan klanten aan je binden? Verkopen is entertainment, verkopen is emotie en een zaak van vertrouwen. En het verschil wordt gemaakt door de menselijk factor. De verkopers maken de winkels tot een plaats waar je graag wilt komen en graag gezien wilt worden.

ZINTUIGEN PRIKKELEN

Naast de menselijke factor zijn er nog een aantal zaken die op internet niet mogelijk zijn. In de winkels worden de zintuigen van de klanten geprikkeld. Klanten kijken, luisteren, proeven, ruiken en kunnen producten pakken en uitproberen. Zo wordt winkelen een echte belevenis. Er gebeurt van alles in een winkel. Dàt maakt winkels aantrekkelijker dan internet.

VERLIEFDE KLANTEN

Er is veel mogelijk op het internet maar er gaat niets boven een goed persoonlijk contact. Daarmee maak je van bezoekers kopende klanten die graag weer terugkomen. En dat is precies wat Zalando wil: zij willen verliefde klanten®!

 

Primavendi, experts in retail, sales en communicatie zorgt er voor dat uw klanten echte Verliefde Klanten worden. Klanten die graag bij u kopen, vaker terugkomen, meer besteden en als ambassadeur voor u optreden.

 

(Bronvermelding: de foto boven dit artikel is van Reuters en overgenomen van het artikel in De Telegraaf van 29 april 2017).

Share
Primaendi: Hier begint het!

HAAL ERUIT WAT ERIN ZIT

“Do the best you can” oftewel “Haal eruit wat erin zit”

Na de eerste workshop “Persoonlijk Leiderschap” van de Retail Academie 2017, verzorgd door Primavendi, hebben de deelnemers een mooie progressie laten zien. Zij leren met en van elkaar door elkaar op te zoeken, vragen te stellen, hulp te vragen en ervaringen uit te wisselen. Een mooi voorbeeld is de App-groep waarin de deelnemers beeldmateriaal plaatsen om elkaar te motiveren en te stimuleren. Wat een geweldig effect na deze eerste workshop! Zo stuurde Sharon een motivatiefilmpje van Jim Rohn (1930-2009) over “Doing the best you can” of anders gezegd: “Haal eruit wat erin zit”.

Maak je dromen waar!

Heb de moed om iedere dag weer er naar te streven om je dromen waar te maken, het beste uit jezelf en uit anderen te halen? Wees niet bang om die eerste stappen te zetten. Geniet ervan dat jij degene bent die die stappen wel durft te zetten. Dat zijn kleine successen die je energie geven om door te gaan. En wat is “het beste”? Dat bepaalt iedereen voor zichzelf.
Net als met het lopen van marathons gaat het om het verleggen van je grenzen en het volbrengen van je missie. De gelopen tijd speelt geen rol. Geniet van je eigen succes en van het lopen van de afstand.  Je hebt je doel bereikt. Dat telt!

“Groei is de essentie van het leven”

Mensen zijn bijzondere wezens. Vrijwel alle planten en dieren leven om te overleven en zijn genoodzaakt om het maximale uit hun dag, uit hun leven te halen. Het is een kwestie van eten of gegeten worden. Dan moet je wel. Mensen hebben een keuzevrijheid. Zij kunnen er voor kiezen om het even wat rustiger aan te doen. En die rust hebben we ook weer nodig om “op te laden” voor de volgende stap. Om jezelf te blijven ontwikkelen is het belangrijk om jezelf een doel te stellen en in beweging te komen. Wat wordt het? Op de bank blijven zitten of in de benen komen?

Willen + kunnen = doen. Iedere dag kunnen wij leren van onze eigen ervaringen en van die van anderen. De Fransen spreken niet voor niets van een “education permanente”.
Goed om de juiste balans te kiezen, de boog kan niet altijd gespannen zijn. En dat is goed. Zo zijn en blijven wij allemaal verschillend. Dat maakt het wel zo aardig.

Kijk vooruit en geniet van de behaalde successen. Die geven je energie en moed om door te gaan met je persoonlijke ontwikkeling. Maak je ambities waar en blijf met en van elkaar leren!

 

Share