DOORBREEK DE ROUTINE EN VERRAS JE KLANTEN

Soms kom je van die filmpjes tegen die weinig woorden nodig hebben om de boodschap duidelijk te maken.

DOORBREEK DE ROUTINE

Dit is zo’n filmpje. Een tuincentrum doorbreekt de routine en biedt klanten een persoonlijke butler aan in plaats van een winkelwagentje. De reacties van de klanten zijn gevarieerd. Zij zijn zonder meer verrast, weten niet meteen hoe met de situatie om te gaan maar over het algemeen reageren zij positief. En daar gaat het om.

WAARDEER JE KLANT

Verras je klanten voordat deze jou als ondernemer verrassen.

Primavendi helpt bedrijven om met extra aandacht klanten keer op keer te verrassen. Service met een glimlach, welgemeend en met een geweldig effect. “Hier begint het!”

 

 

Share

KIJKEN, KIJKEN MAAR NIET KOPEN

De titel van dit artikel bevat een stereotype van de Nederlandse consument. Maar zijn de Nederlanders daar werkelijk zo uniek in?

Het ‘kijken, kijken maar niet kopen gedrag’ van consumenten blijkt universeler en niet enkel beperkt tot de Nederlandse consument. Het fenomeen is te zien in fysieke winkels en wordt “showrooming” genoemd. Consumenten gaan naar een winkel om bepaalde producten te bekijken en uit te proberen. Vervolgens verlaten zij de winkel en bestellen hun producten op het internet omdat zij verwachten dat zij daar goedkoper uit zijn.

Op het internet gebeurt iets vergelijkbaars. Consumenten surfen op het internet, bezoeken een webwinkel en vullen hun winkelwagentje. Vervolgens laten zij dit winkelwagentje ‘onbeheerd achter’ en verlaten de webwinkel zonder een bestelling te plaatsen. Dit gedrag wordt “bagging” genoemd.

REDENEN OM (NOG) NIET TE KOPEN

Klanten van webwinkels noemen een aantal redenen:

  • Alleen oriënteren
  • Verzendkosten te hoog
  • Klant wil nog kunnen nadenken
  • Klanten kijken in de webwinkel, maar kopen in de fysieke winkel (“webrooming”)

Klanten in fysieke winkels geven vergelijkbare redenen:

  • Kijken, oriënteren voor mogelijke aankoop op later moment
  • Niet gevonden wat ik zocht
  • Kijken en daarna prijs checken op internet
  • Niet aangesproken/geholpen door winkelpersoneel

OPLOSSING

Wat kunnen (web-)winkels doen om bagging en showrooming zo veel mogelijk te voorkomen en de conversie van kijken naar kopen te vergroten?

Eén van de oplossingen die direct zoden aan de dijk zet is een proactieve opstelling van verkoopmedewerkers in de winkel én achter de schermen van de webwinkels. Stap dus op de klant af, maak contact en ga in gesprek. Een simpele begroeting om de klant welkom te heten, is vaak al voldoende om het ijs te breken. Medewerkers van webwinkel kunnen zien wanneer een klant die is ingelogd een bestelling afbreekt. Zij kunnen dan contact opnemen. Laat zien dat jij de professional bent, die met passie zijn of haar vak uitoefent. Je hebt een doel: klanten helpen!

Primavendi helpt winkelbedrijven om de omslag te maken van een afwachtende, reactieve houding naar een proactieve opstelling van verkoopmedewerkers in de winkels. De resultaten van deze aanpak zijn er: vrolijker personeel, blijere klanten en luid rinkelende kassa’s!

“Primavendi, hier begint het!”

Share

LEEGSTAND AANPAKKEN DOE JE SAMEN

In de Volkskrant van 2 mei 2017 staat een verhaal over hoe de Gemeente Tiel de leegstand met succes aanpakt. Wat doen zij daar in Tiel nu anders dan in andere, vergelijkbare steden?

Het antwoord zit in de samenwerking die ontstaan is tussen de gemeente en de winkeliers. De winkeliersvereniging sprankelt van de ideeën en de gemeente investeert in het winkelgebied. De stad wordt opgeknapt, er wordt een nieuwe parkeergarage gebouwd en de Gemeente Tiel “ruimt een deel van de lege winkels op” door het bestemmingsplan te wijzigen en de lege winkels een woonbestemming te geven. Wethouder Cora van Rhee pleit voor een “compactere binnenstad”. De gemeente heeft hiervoor een krachtig instrument: het bestemmingsplan. De gemeente maakt keuzes en is daar helder en duidelijk in: geen nieuwe winkels in de zogeheten aanloopstraten en ondersteuning bij het ombouwen van winkels naar woningen.

De lege winkels krijgen een tijdelijk invulling of de leegstand wordt “verdoezeld” door posters van (culturele) activiteiten. Ook worden winkels tijdelijke ingevuld door studenten van het ROC. Ook worden klanten beloond voor een bezoek aan de winkels. Er is een lokaal Airmilessysteem (de Flippas) opgezet en dat blijkt ook te werken. Klanten kunnen sparen door boodschappen te doen in de stad en deze lokaal besteden. Met de gespaarde punten kan ook het parkeren worden betaald.

Leegstand is een hardnekkig probleem voor de Nederlandse steden. De ene stad gaat slagvaardiger de strijd aan dan de andere. Er is geen wondermiddel dat voor alle steden werkt. Wat wel werkt is een beleid waarin de samenwerking van gemeente met winkeliers, onroerendgoedeigenaren en bewoners een nadrukkelijke plaats heeft. Door samenwerken kan je succesvol de leegstand te lijf! In Tiel geven zij een goed voorbeeld.

Share

REDT ARCHITECTUUR DE RETAIL?

In de Volkskrant van vrijdag 24 april staat een interessant artikel over retailarchitectuur. Kan een uitgesproken en eigentijdse architectuur er voor zorgen dat warenhuizen en winkels de internetconcurrentie kunnen weerstaan?

We kennen allemaal de voorbeelden van de klassieke warenhuizen van begin 20e eeuw van onder andere de Bijenkorf, Maison de Bonnetterie en V&D.
In Leidschendam, Amsterdam en Utrecht verschijnen nieuwe winkelcentra met een uitgesproken en eigentijdse architectuur. Een paar voorbeelden hiervan zijn het Canadese Hudson Bay in Amsterdam, de nieuwbouw/verbouw van Hoog Catharijne en The Mall of The Netherlands in Leidschendam. Imposante projecten.

LEVENDE WINKELERVARING

Frederik Vermeesch, architect bij Rijnboutt en betrokken bij het warenhuis van Hudson Bay in Amsterdam, zegt het treffend: “Een goed warenhuis is een plek waar mensen gezien willen worden“. Het gaat om gezien en gezien worden. Daarnaast duiken begrippen op als “beleving” en “sense of place”. Het gaat om een “levende winkelervaring” waarmee de winkels zich willen (moeten!) onderscheiden van het internetwinkelen. Naast een goed ontwerp spelen zaken een rol als een locatie, inrichting, productaanbod, looproute en een gezellige horeca om even de benen te kunnen strekken en “mensen te kijken”.

Beleving is een veel gebruikt begrip, maar lastig te vatten in een goede omschrijving. Het heeft te maken met gezelligheid, betrokkenheid, er moet wat gebeuren, er moet wat te beleven zijn waardoor een winkelbezoek in het geheugen blijft hangen als een fijne ervaring. En dat gaat verder dan een mooi gebouw.

RETAIL IS ENTERTAINMENT

“Retail is entertainment” en “retail is emotie”. En daar zit hem het grote verschil dat “fysieke winkels” kunnen maken met het internet. In de steden, in de winkels vindt interactie plaats tussen mensen. Klanten onderling en tussen klanten en verkopers. Verkopers moeten als geen ander in staat zijn het verschil te maken. Een mooi gebouw helpt daar zeker bij. Maar uiteindelijk dragen de verkopers op de winkelvloer het gevoel uit dat bij de winkel, bij het bedrijf past. Zij zorgen voor de ultieme beleving. De aandacht die zij hebben voor de bezoekers, voor de klanten, de passie en het vakmanschap waarmee zij hun vak beoefenen, de glimlach en de extra stappen die zij voor hun klanten willen zetten.

INVESTEREN JUIST OOK IN DE MENSEN

Er wordt volop geïnvesteerd in gebouwen en techniek. Nog te weinig wordt er aandacht besteed aan de menselijke factor. Het lijkt alsof die invloed wordt onderschat. En het zijn nu juist de mensen die het verschil maken. Het loont dus de moeite om een deel van de investeringen in “hardware” aan te wenden om te investeren in de “software”. In de mensen, om hen het verschil te laten maken!

(Bronvermelding: Foto boven dit artikel is Raymond Rutting en verschenen bij het krantenartikel in de Volkskrant van vrijdag 24 april 2017).  

Share

ONLINEREUS ZALANDO ONDEKT FYSIEKE WINKELS

 

Het lijkt een ontwikkeling tegen de stroom in: een internetgigant opent winkels in de grote Europese steden. Toch zijn de stappen die Zalando neemt verklaarbaar. Internet is een krachtig medium dat niet meer is weg te denken uit ons leven. Het is gemakkelijk, snel, altijd bereikbaar. Internet is een primaire levensbehoefte geworden.

De internetontwikkelingen gaan razendsnel en menig winkelier heeft met lede ogen een flink deel van zijn omzet zien wegvloeien. Toch is het met de fysieke winkels niet gedaan. Internetreus Zalando kiest bewust voor de meerwaarde van fysieke winkels. En de reden ligt voor de hand: zij willen de binding met hun klanten versterken.

WAT KLANTEN WILLEN

Klanten willen beleving. En dit abstracte begrip is terug te brengen tot één vraag: Wat willen klanten? Klanten zoeken beleving en willen in de basis maar 3 dingen: 1). Aandacht, 2). goed geholpen worden en 3). een reële prijs betalen. En dat gaat verder dan een groot aanbod van producten, elektronische aandacht, een goede elektronische service en een lage prijs. Wat mist internet?

VERKOPEN IS ENTERTAIMENT

En dit heeft Zalando goed gezien. Het internet mist persoonlijke aandacht, het menselijke contact. Internet is vluchtig en je klikt snel van de ene site naar de andere. Hoe kan je dan klanten aan je binden? Verkopen is entertainment, verkopen is emotie en een zaak van vertrouwen. En het verschil wordt gemaakt door de menselijk factor. De verkopers maken de winkels tot een plaats waar je graag wilt komen en graag gezien wilt worden.

ZINTUIGEN PRIKKELEN

Naast de menselijke factor zijn er nog een aantal zaken die op internet niet mogelijk zijn. In de winkels worden de zintuigen van de klanten geprikkeld. Klanten kijken, luisteren, proeven, ruiken en kunnen producten pakken en uitproberen. Zo wordt winkelen een echte belevenis. Er gebeurt van alles in een winkel. Dàt maakt winkels aantrekkelijker dan internet.

VERLIEFDE KLANTEN

Er is veel mogelijk op het internet maar er gaat niets boven een goed persoonlijk contact. Daarmee maak je van bezoekers kopende klanten die graag weer terugkomen. En dat is precies wat Zalando wil: zij willen verliefde klanten®!

 

Primavendi, experts in retail, sales en communicatie zorgt er voor dat uw klanten echte Verliefde Klanten worden. Klanten die graag bij u kopen, vaker terugkomen, meer besteden en als ambassadeur voor u optreden.

 

(Bronvermelding: de foto boven dit artikel is van Reuters en overgenomen van het artikel in De Telegraaf van 29 april 2017).

Share
Primaendi: Hier begint het!

HAAL ERUIT WAT ERIN ZIT

“Do the best you can” oftewel “Haal eruit wat erin zit”

Na de eerste workshop “Persoonlijk Leiderschap” van de Retail Academie 2017, verzorgd door Primavendi, hebben de deelnemers een mooie progressie laten zien. Zij leren met en van elkaar door elkaar op te zoeken, vragen te stellen, hulp te vragen en ervaringen uit te wisselen. Een mooi voorbeeld is de App-groep waarin de deelnemers beeldmateriaal plaatsen om elkaar te motiveren en te stimuleren. Wat een geweldig effect na deze eerste workshop! Zo stuurde Sharon een motivatiefilmpje van Jim Rohn (1930-2009) over “Doing the best you can” of anders gezegd: “Haal eruit wat erin zit”.

Maak je dromen waar!

Heb de moed om iedere dag weer er naar te streven om je dromen waar te maken, het beste uit jezelf en uit anderen te halen? Wees niet bang om die eerste stappen te zetten. Geniet ervan dat jij degene bent die die stappen wel durft te zetten. Dat zijn kleine successen die je energie geven om door te gaan. En wat is “het beste”? Dat bepaalt iedereen voor zichzelf.
Net als met het lopen van marathons gaat het om het verleggen van je grenzen en het volbrengen van je missie. De gelopen tijd speelt geen rol. Geniet van je eigen succes en van het lopen van de afstand.  Je hebt je doel bereikt. Dat telt!

“Groei is de essentie van het leven”

Mensen zijn bijzondere wezens. Vrijwel alle planten en dieren leven om te overleven en zijn genoodzaakt om het maximale uit hun dag, uit hun leven te halen. Het is een kwestie van eten of gegeten worden. Dan moet je wel. Mensen hebben een keuzevrijheid. Zij kunnen er voor kiezen om het even wat rustiger aan te doen. En die rust hebben we ook weer nodig om “op te laden” voor de volgende stap. Om jezelf te blijven ontwikkelen is het belangrijk om jezelf een doel te stellen en in beweging te komen. Wat wordt het? Op de bank blijven zitten of in de benen komen?

Willen + kunnen = doen. Iedere dag kunnen wij leren van onze eigen ervaringen en van die van anderen. De Fransen spreken niet voor niets van een “education permanente”.
Goed om de juiste balans te kiezen, de boog kan niet altijd gespannen zijn. En dat is goed. Zo zijn en blijven wij allemaal verschillend. Dat maakt het wel zo aardig.

Kijk vooruit en geniet van de behaalde successen. Die geven je energie en moed om door te gaan met je persoonlijke ontwikkeling. Maak je ambities waar en blijf met en van elkaar leren!

 

Share

VERLIEFDE KLANTEN

Wat zijn je mooiste klanten?

Dat zijn klanten die als een ware ambassadeur optreden voor jouw bedrijf.
Dat zijn Verliefde Klanten®!

En toch zijn nog lang niet alle klanten Verliefde Klanten. Hoe kan dat?

Dat komt omdat veranderen lastig is. En als een bedrijf besluit om alleen nog maar verliefde klanten te willen hebben dan moeten er toch echt zaken veranderen. En bij zo’n veranderingsproces komt zo het een en ander kijken:

  1. Mensen willen van nature NIET veranderen. Mensen houden niet van onzekerheid, hebben angst voor het onbekende, willen niet uit hun comfortzone.
  2. De noodzaak van de verandering wordt niet gezien. En de “Ja maar reacties” kennen we: Het gaat toch goed zo? Dat doen we al lang! Dat hebben we al geprobeerd! Dat wordt toch nooit wat! Even bukken, dan is deze bevlieging zo weer voorbij.
  3. Trainingen en opleidingen worden als “gouden oplossing” gezien. En we kennen allemaal de deelnemers die “er open of blanco in gaan” of geen verwachtingen hebben en “de training op zich af laten komen”. En deze deelnemers dragen niet bij aan het rendement van een training.
  4. Medewerkers willen weten wat het doel is van de training. Waar werken we met elkaar naar toe? Logisch, als je in een auto met GPS geen bestemming invoert, heb je niets aan deze knappe elektronica. Neem als directie je mensen mee.
  5. Mensen willen duidelijkheid. Vertaal de missie van het bedrijf in heel concreet gedrag van alle medewerkers zodat zij weten wat er van hen verwacht wordt. Ook handig bij een evaluatie- en beoordelingsgesprek.
  6. Een training is meer dan trucjes leren. Inspireren tijdens en ook na de training werkt beter dan enkel communiceren. Wees duidelijk wat en waarom je van je medewerkers verwacht (Wat? Waarom? Hoe?). Durf elkaar aan te spreken zodat je met en van elkaar leert.
    Zo houd je het langste profijt van een training.

Primavendi heeft de kennis en ervaring om bedrijven op een doeltreffende manier veranderingen te realiseren. Meer weten over Verliefde Klanten®?
Bel gerust voor een “date” of stuur een e-mail naar info@primevendi.nl

Primavendi, hier begint het!

Share
Primavendi laat verkopers het verschil maken

GEEF ONDERNEMEN (weer) KLEUR!

(Bron foto: Albert en Claudia Weterings, Vrouwenhof 21 Fotografie, zie ook hieronder)

INSPIRATIE (niet alleen) VOOR ONDERNEMERS

Prachtige korte animatiefilm. Laat je als ondernemer inspireren. Durf te DROMEN, stel jezelf een duidelijk DOEL en kom in BEWEGING.
Heb geloof en vertrouwen in jezelf om dat doel te bereiken en houd vol. Vraag als het nodig is onderweg om hulp. Er is altijd iemand in jouw omgeving die een oplossing heeft voor jouw vraag of een ervaring heeft die jou kan helpen om de volgende stap te maken.

WILLEN + KUNNEN = DOEN –> DOEL BEREIKEN

Breng als ondernemer kleur in je eigen en in andermans leven.
Fijne paasdagen.

Bronvermelding Youtube-filmpje: “Alike” is een korte animatiefilm geregisseerd door Daniel Martínez Lara & Rafa Cano Méndez www.alike.es

Bronvermelding foto: de foto van de luchtballon boven dit artikel is gemaakt door Claudia en Albert Wetering uit Huijbergen van Vrouwenhof21. Zij maken de meest mooie foto’s voor iedere gelegenheid en zijn getalenteerde reisfotografen.
Contact opnemen? Klik op:   

Share

LEREN MET EN VAN ELKAAR: BASIS VOOR LEIDERSCHAP

Maandag 10 april verzorgde Primavendi de workshop over “Persoonlijk Leiderschap” voor de Retail Academie Bergen op Zoom. Het was de start van een heel programma om het ondernemerschap in de stad te versterken. Startende en ook meer ervaren ondernemers worden ondersteund en begeleid op hun “ondernemerspad”.

INTERESSE LEIDT TOT VERTROUWEN

De aftrap was met 10 deelnemers die elkaar niet of nauwelijks kenden. Gedurende de workshop hebben zij oprechte interesse in elkaar getoond, vertrouwen opgebouwd, ervaringen met elkaar gedeeld, zijn meer over elkaar te weten gekomen. Dat heeft de onderlinge band versterkt. Er is een belangrijke basis gelegd om met elkaar de serie workshops van de Retail Academie te volbrengen. Deze basis is nodig om te werken aan het doel: “leren met en van elkaar”. Niet alleen tijdens deze Retail Academie maar ook als ondernemer.

In de week na de workshop zijn er al de nodige initiatieven genomen om onderling zaken te bespreken en te initiëren. Er is al veel energie uit de groep vrijgekomen. Daar zijn wij als verzorgers van de workshop trots op. Uiteindelijk zullen de deelnemers het zelf moeten doen.Wij kunnen hen enkel op weg helpen.

WAT-HOE-WAAROM?

Een mooi voorbeeld van elkaar inspireren is het filmpje dat in de Appgroep rond gaat. Het is een korte weergave van een TED-talk van Simon Sinek over zijn “Golden Circle” dat door één van de deelnemers is gedeeld. Nog te vaak dragen bedrijven uit WAT zij doen en HOE zij dat doen. De centrale vraag is waarom een bedrijf doet wat het doet. Dàt spreekt klanten aan.
Zo ook met leiderschap. Belangrijk om te laten zien WAT je doet en HOE. De essentie zit hem echter in de reden achter het handelen: het WAAROM. Laat je drive en je passie zien waarom je de dingen doet. Dat geeft jezelf energie en die energie breng je over op anderen. Dat spreekt anderen aan.

TROTS

Enthousiasme, energie, overtuiging. Daar krijg je zaken mee voor elkaar. En dat hebben we bereikt in de workshop van de Retail Academie 2017. Een mooie start. De deelnemers mogen daar trots op zijn. Wij zijn trots op jullie!

Share

ALLEEN GA JE SNELLER, SAMEN KOM JE VERDER!

Joris Völker en Gerard Worm volbrengen Marathon Rotterdam

Na maanden en heel veel kilometers samen trainen was het zondag 9 april 2017 zover: de Marathon van Rotterdam.
Joris beleefde zijn 1e marathon, Gerard zijn 3e. Wat was het warm en wat werd het een uitputtingsslag. Gerard had het al na 21 km zwaar. Maar ja, dan moet je nog zo’n stuk! Joris liep een heel stuk soepeler.
Op het tandvlees tikten de kilometers voor Gerard voorbij. Joris bleef bij Gerard omdat beiden er samen voor hadden getraind. “Samen uit, samen thuis” hadden zij vooraf tegen elkaar gezegd. Dat is samenwerken, dat is teamspirit. Dan smaakt een biertje na afloop ook veel lekkerder.
De basis voor ieder succes: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder!”

Share