12 OPEN DEUREN DIE JE OMZET VERHOGEN

Het klinkt zo simpel: besteed aandacht aan je klant en je omzet schiet omhoog.

We kennen de tips allemaal om het contact met je klant te verbeteren. En toch zien wij in winkels en bedrijven dat het nog lang niet altijd en overal gebeurt. Soms tenenkrommend.

Primavendi helpt winkeliers en ondernemers om het contact met hun klanten te verbeteren en de verkoopresultaten te versterken. Daar waar de klanten structureel aandacht krijgen, gaat de omzet omhoog. Dat is geen sprookje maar een zekerheid.

  1. Maak een verpletterende eerste indruk

    Je winkel ziet er tip top uit en je medewerkers zijn zichtbaar en herkenbaar. De binnenzijde en de buitenzijde van je winkel zijn brandschoon en zien er netjes uit. Met ramen lappen en stofzuigen ben je klaar als de klanten komen.

  2. Welkom

    Verwelkom al je klanten met een begroeting, oogcontact en een stralende glimlach. Zorg dat er altijd iemand vlakbij de ingang met iets bezig is. Verkoopmedewerkers zien werken doet klanten kopen. Spreek alle klanten aan, zeker ook klanten die “even rondkijken”.

  3. Focus op je doelen

    Belangrijk dat je team weet wat je van hen die dag verwacht.
    Wat zijn je omzetdoelstellingen? Waar wil je aandacht aan besteden? Welke acties of aanbiedingen zijn er? Hoe en waarmee wil je je klanten verrassen?
    Een gezamenlijk doel versterkt de teamgeest en zet alle neuzen dezelfde kant op.

  4. Plezier, enthousiasme, passie

    Laat klanten zien dat jij plezier in je werk hebt. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk zodat klanten eerder binnen komen en naar jou toekomen.

  5. Toon interesse!

    Stel de klant vragen en luister goed naar de klant. Als de klant praat, krijg jij informatie, achterhaal je de behoefte en toets je je aannames. Interesse schept vertrouwen en vertrouwen leidt tot gunning.

  6. Gemak dient de klant

    Zorg er voor dat de klant de handen vrij heeft om te kijken en artikelen te pakken, te proberen, te passen. Besteed aandacht aan de kinderen en het gezelschap van de klant.

  7. Zie en benut kansen!

    Een heel belangrijk moment is als de klant een artikel in de handen neemt, wil proberen of gaat passen. Dat zijn de momenten die je nooit mag missen. Wees alert en behulpzaam.
    Help de klant bij het maken van zijn of haar keuzes.

  8. Vak- en productkennis!

    Een klant heeft snel in de gaten of jij je vak verstaat en verstand van zaken hebt. Zorg ervoor dat je bijblijft en met je tijd meegaat. Productkennis gaat veel verder dan producteigenschappen oplezen van de verpakking of van het bordje dat erbij staat.

  9. Praat in plaatjes, in voordelen

    Een kapper knipt niet alleen haren maar zorgt ervoor dat de klant zich weer geweldig voelt en zelfverzekerd voor bijvoorbeeld zijn eerste sollicitatiegesprek. Een klant is vaak niet geïnteresseerd in techniek maar meer in de praktische toepasbaarheid, gebruiksgemak. Houd het dus simpel en spreek beeldend. Vermijd vakjargon. Keep it simple.

  10. Adviseer je klant!

    Durf extra artikelen te noemen en erbij te nemen. Zo geef je de klant extra advies en kan je extra artikelen verkopen zonder dat dat opdringerig overkomt. Je maakt de aankoop van de klant compleet. Vervelend is het als de klant thuiskomt en er dan achter komt dat hij of zij nog wat mist. Dan moet de klant weer terug en dan maar hopen dat dat naar jouw winkel is.

  11. Verkoop een oplossing, verkoop nooit “neen”

    Zorg ervoor dat je het artikel dat niet op voorraad is, bestelt of bij een concurrent haalt. Hoe mooi is het als je de klant nog even wat andere boodschappen laat doen en het gevraagde artikel haalt bij een collega in de stad? Of later op de dag bij de klant thuis afgeeft? Dan doe je echt moeite voor je klant en dat wordt gewaardeerd!

  12. Maak ook van het afscheid een feestje!

    Klanten onthouden de laatste indruk. Besteed aandacht aan het verpakken van het artikel of het aanreiken ervan aan de klant. Kom achter je toonbank vandaan, overhandig het artikel aan de klant en loop mee naar de entree/uitgang. Neem afscheid met een glimlach.

Deze 12 tips zijn een greep uit de vele mogelijkheden en aandachtspunten om meer aandacht te besteden aan je klanten en je klantencontact goed te organiseren.

OOK VOOR JOUW WINKEL EN ONDERNEMING

Wil je meer weten? Neem contact op voor het maken van een afspraak : info@primavendi.nl.

“Alles wat aandacht krijgt, groeit!”

Bronvermelding: Foto is genomen door Gerard Worm bij Lush, Kalverstraat Amsterdam.

Share

NEVER GIVE UP

VOORTEKEN

Gisteren viel ik in de wedstrijd Liverpool-Barcelona bij een 1-0 stand met een close-up van sterspeler Salah. Hij droeg een shirt met de tekst: “Never give up”.

RESULTAAT

Mijn gedachte: “Dat belooft wat!”. En het werd een boeiende wedstrijd met een spectaculaire ontknoping: Liverpool buigt het 3-0 verlies in Camp Nou om in 4-0 winst op Anfield Road. Wow!

INZET & PASSIE

Met veel inzet en hartstocht heeft Liverpool Barcelona bestreden. Werkvoetbal en een geweldige teamspirit wonnen het uiteindelijk van de individuele klasse van Messi & Co.

LEF & CREATIVITEIT

Het vierde doelpunt was fantastisch. De sluw genomen hoekschop door Alexander-Arnold en het bekeken afmaken door Origi. Daar kan je niet genoeg naar kijken.

MORAAL VAN HERHAAL

Fan van Liverpool of Barcelona?
Je kunt niet heen om de moraal van het verhaal: “Never give up!”

Bekijk ook hoe Anfield Road na afloop het feestje viert. Net zo indrukwekkend als de wedstrijd zelf: “You will never walk alone”.

#teamspirit #barcelona #liverpool #nevergiveup #voetbal #championsleague #uefa

Share

VERANDERINGEN STARTEN KLEIN

Wat maakt het uit als ik de enige ben die dit doet? Ik ben maar een klein radertje in het grote geheel! Mijn invloed is beperkt. Wat ik doe of wat ik vind is niet belangrijk.

Zijn dit voor jou of voor jouw organisatie herkenbare gedachten?

Denk eens aan medewerkers die werkzaam bij grote bedrijven of aan een burger in de maatschappij.

Een medewerker die een collega de helpende hand toesteekt of even informeert hoe het nu werkelijk met hem of haar gaat? Of die ene burger die troep opruimt dat door een ander is achtergelaten in het park?

“Wat ik doe maakt toch geen verschil”. En als je het zo heel geïsoleerd bekijkt klopt dat ook. Maar is dat een excuus om dingen waarvan je het goede inziet niet meer doet? En denk er eens over na als er meer collega’s en burgers zijn die jouw goede voorbeeld volgen? Wat zou daarvan het effect kunnen zijn?

Dit filmpje gevonden op You Tube gaat over “het Domino-effect” en het filmpje fascineert en inspireert. Hoe je met een kleine inspanning een groot effect veroorzaakt.

Bedenk vandaag eens met welke kleine actie je een groots effect kunt realiseren? En durf dat eens te doen. Kijk eens wat er gebeurt. En als je iemand anders iets goeds ziet doen, durf dan dit goede voorbeeld te volgen.

Zo werkt het ook met veranderingen die nodig zijn in maatschappij, bedrijven en organisaties. Het zijn vaak de kleine dingen die de verandering in beweging zetten. En als je dan terugkijkt op het proces dat zou het zo maar eens kunnen zijn dat die kleine dingen wel een hele grote momenten kunnen blijken.

Bedenk dat iedere week 1% verandering aan het einde van het jaar een verandering betekent van meer dan 50%! Dat is het “Domino-effect”!

Primavendi begeleidt bedrijven en organisaties bij veranderingsprocessen. Geen zweverige en ingewikkelde modellen en methoden maar “down-to-earth” en “to-the-point”. Praktisch en direct toepasbaar.

Het zijn immers vaak de kleine dingen die tot grote effecten leiden.

Share

TEAM

Wat maakt een groep mensen tot een team?

Je hebt een gezamenlijk doel, je kunt van elkaar op aan, vertrouwt elkaar, je weet dat de ander net als jij dat extra stapje zet, je vecht voor het bereiken van je doel stap voor stap, je staat naast elkaar, schouder aan schouder en bent bereid om “tot het gaatje te gaan”.

Dat maakt een groep mensen tot een team.

Het fragment uit de film “Any Given Sunday” met Al Pacino en zijn Football team zegt alles.

Succes met je team!

Primavendi begeleidt team naar succes en meer rendement!

Share

TRAIN OOK JEZELF!

“Mensen maken het verschil!”

Wat onderscheidt het ene bedrijf van het andere? Waarom ga je liever naar de ene winkel dan naar die andere?

Dat komt voornamelijk door de mensen die er werken. Daarom besteden bedrijven tijd, geld en aandacht aan hun mensen en wordt geïnvesteerd in trainings- en opleidingsprogramma’s voor medewerkers.

Immers: oefening baart kunst! En vakkennis en vaardigheden moet je onderhouden. Het is net als met bijvoorbeeld een auto. De aankoop is een eerste stap, onderhoud is een tweede en zeker zo’n belangrijke om er iedere dag op te kunnen vertrouwen dat ie het doet.

Maar als medewerker kan je ook veel zelf doen. Wees bijvoorbeeld kritisch op je eigen werk en eigen functioneren. Stel doelen voor jezelf en streef er iedere dag naar om deze te behalen en liefst te overtreffen.

Er zijn vragen die je jezelf kunt stellen om scherp te blijven, om jezelf iedere dag te trainen:

  • Herkennen klanten de doelen die ik gesteld heb?
  • Hoe blij ben ik als ik een klant ontmoet? En waar blijkt dat uit?
  • Op welke manier werk ik aan mijn eigen persoonlijke ontwikkeling?
  • Houd ik mijn productkennis bij?
  • Hoe komt mijn gedrag over op anderen? Geef ik zelf het goede voorbeeld?
  • Spreek ik anderen aan op hun gedrag?
  • Laat ik mij door anderen aanspreken op mijn eigen gedrag?
  • Help ik (uit mijzelf) mijn collega’s als zij hulp nodig hebben?

Ook als leidinggevende is het belangrijk om kritisch te zijn op eigen gedrag:

  • Herkennen mijn medewerkers de doelstellingen van mijn bedrijf?
  • Is het voor mijn team duidelijk waar wij voor staan?
  • En waar blijkt dat uit?
  • Geef ik aan mijn team zelf het juiste voorbeeld?
  • Hoe goed ken ik mijn medewerkers?
  • Laat ik mij als leidinggevende ook aanspreken op mijn eigen gedrag?
    Of is het éénrichtingsverkeer?
  • Hoe spreek ik mijn teamleden aan op hun gedrag?
    Of laat ik hen ermee wegkomen?
  • Toets ik tussentijds mijn bedrijfsplannen?
    Betrek ik mijn medewerkers hierbij?

Kortom, investeren in trainingen en opleidingen is zeer nuttig en verbetert het rendement van het bedrijf. Anderzijds is het “een must” om ook zelf aan de slag te gaan. Zo wordt iedere dag een leerzame dag en kan je iedere dag weer stappen of stapjes vooruit maken. Elke week 1% verbetering levert aan het einde van het jaar meer dan 50% verbetering op! Kijk, dat zet zoden aan de dijk.

Primavendi helpt organisaties en bedrijven met training- en opleidingsprogramma’s en is een kritische sparringspartner van directie- en managementteams om het beste uit henzelf, hun teams en uit hun bedrijf te halen.

 

Doelen stellen én bereiken vraagt iedere dag opnieuw oefening en training.

Share

HOE BLIJF JE ALS RETAILER AANTREKKELIJK?

ONDERNEMEN IS ANTICIPEREN

Om je als retailer staande te houden in een tijd waar de (online)ontwikkelingen razendsnel gaan, vraagt een aanpak waarbij de combinatie wordt gezocht tussen on- en offline. Het is niet langer “of-of” maar steeds vaker een zaak van “en-en”. Heeft de fysieke winkel nog een toekomst? Hoe vind je de balans tussen clicks en bricks?
Zolang die niet is gevonden, blijven er ketens in de problemen komen en omvallen. We zijn nog lang niet aan het einde van deze ontwikkeling. Als ondernemers zal je de snelle ontwikkelingen niet alleen bij moeten houden, maar juist voor moeten blijven. Belangrijk: investeer in je mensen op de winkelvloer.

Uitstel van betaling voor Intertoys

KLANTEN ZIJN WISPELTURIG

Online en offline kunnen prima samengaan wanneer de kracht van het internet wordt gekoppeld aan de kracht van de fysieke winkels. De consument is wispelturiger geworden en is minder goed te “vangen” en vast te houden. We zien ook dat consumenten mondiger en veeleisender zijn geworden als het gaat om winkelbezoeken.

Wat maakt de winkel aantrekkelijk? Wat zorgt ervoor dat consumenten tot de verleiding niet kunnen weerstaan om de stad in te gaan om te shoppen?

GEEN EENDUIDIG ANTWOORD

Een eenduidig antwoord is nog niet zo eenvoudig te geven. Dat hangt erg af van de branche waarin je als winkelier actief bent. Toch zijn er wel zaken te benoemen die klanten verleiden om winkels te bezoeken.

ONDERSCHEIDEND VERMOGEN

Een belangrijk voordeel van een winkel is dat de consument de artikelen kan pakken, proeven, bekijken, passen, voelen en ervaren. Belangrijk is dat alle zintuigen van een klant worden geprikkeld zodat winkelen weer een echte ontdekkingsreis wordt, een ware beleving.

Een tweede belangrijke rol is weggelegd voor de medewerkers in de winkel. Naast vakkennis zullen zij een echte gastheer of gastvrouw moeten zijn voor de consument. Zij begeleiden de klant bij de aankoop. Met gevoel voor de klant, met passie voor het vak én de producten. Verkooptechnieken zijn zeker belangrijk. Doorslaggevend is echter de persoonlijkheid. Mensen in de winkel maken het verschil. Klanten merken dat. Natuurlijk moet de winkel in orde zijn, de producten goed gepresenteerd. Maar in een stad waar verschillende vergelijkbare aanbieders strijden om de gunst van de klant zal het persoonlijke contact de doorslag geven.

INVESTEER IN MENSEN

Zaak dat winkels durven investeren in hun mensen. Dat zet zoden aan de dijk en zal de fysieke winkel aantrekkelijk houden voor consumenten om juist daar hun aankopen te doen. Dan wordt shoppen weer leuk e valt er meer te beleven dan het klikken met een muis, het tikken op een touchpad of toetsenbord. Mensen maken het verschil.

Share

BEREN ZIEN OF KANSEN BENUTTEN?

Kansen benutten

Het nieuwe jaar is een paar weken oud. Een jaar vol nieuwe kansen en uitdagingen.

Wat wil ik als ondernemer? Stabiliseren? Verder groeien? En zo ja in welke richting? Welke uitdagingen kom ik daarbij tegen? Hoe benut ik de kansen die de huidige economische groei mij als ondernemer of retailer biedt? Zie ik beren op de weg of heb ik het lef om net als Pipi Langkous te handelen: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan”?

Van groei naar bloei

Met versnellingsprogramma’s die zich in de praktijk hebben bewezen helpt Primavendi ondernemers en detaillisten om economische groei om te zetten in economische bloei van hun eigen productie-, handels- of winkelbedrijf. Primavendi helpt ondernemers en retailers om hun business te versnellen. Joris en Gerard zijn de Business en Retail Versnellers van Primavendi.

Waan van de dag

Hoe ontworstel ik mij als ondernemer aan de waan van de dag? Hoe behoud ik mijn focus en besteed mijn tijd en aandacht aan zaken als strategie, marktbenadering, innovatie en organisatie van de onderneming?
Wij zien vaker dat dit soort zaken er nogal eens bij inschieten. Dat gebeurt wanneer ondernemers werken in hun bedrijf in plaats van aan hun bedrijf. Door te werken aan je bedrijf zet je de economische groei voor je eigen onderneming om in economische bloei.

Succesvolle versnellingsprogramma’s

Het versnellingsprogramma begint bij de ondernemer zelf. Wat zijn zijn of haar sterke eigenschappen? Waar zitten zijn of haar valkuilen? Wat is de manier van leidinggeven?
Goed ondernemerschap begint met inzicht in je eigen persoonlijkheidsstijl en de bereidheid om met en van elkaar te leren. In praktische bijeenkomsten werken ondernemers aan hun bedrijf en inspireren zij elkaar en kiezen zij een Business of Retail Versneller die zij vervolgens heel concreet binnen hun eigen bedrijf gaan uitwerken. Met hun eigen versnellingsteam gaan zij tussen de maandelijkse bijeenkomsten de versnelling aan de slag. Versnellingen kunnen heel verschillend zijn zoals bijvoorbeeld aanpassingen aan de bedrijfsorganisatie die efficiencyvoordelen bieden, of de aanschaf van een nieuwe productielijn, een uitbreiding van het productassortiment, een specialisatie of het realiseren van nieuwe vestigingen in binnen- of buitenland.

De opbrengst

De kracht van het programma is dat ondernemers leren van andere ondernemers op een pragmatische, doelgerichte manier: van denken via doen naar het doel!
De opbrengst: weten waar je als ondernemer en onderneming staat, waar de kansen liggen voor innovatie, stappenplan om de versnelling te realiseren, inzicht en versterking in eigen leiderschap, focus op resultaat.

Joris en Gerard wensen u een heel succesvol 2019!

Primavendi
De Business en Retail Versnellers

Share

HOW TO MOTIVATE YOUR PEOPLE?

Dit plaatje werkte op onze lachspieren.

Maar als je dit plaatje op je laat inwerken dan schuilt er toch een boodschap in. Hoe kan je als ondernemer je mensen motiveren?

Gewoon doen!

Vaak wordt er geroepen: gewoon doen!
Tja en dan begrijpt iedereen natuurlijk meteen wat er moet gebeuren en hoe dat dan gedaan moet worden? Duidelijke toch?

Het gebeurt nogal eens dat ondernemers, managers te licht denken over het motiveren van mensen. Stel je zelf eens de vraag hoe het komt dat een medewerker met een uitgebluste blik in zijn ogen naar de zaak komt maar met een glimlach op zijn gezicht na zijn werk weer naar huis gaat? Hoe kan dat?

Iedereen is te motiveren

Alle mensen zijn te motiveren. De vraag is alleen: waarvoor?

Daar heeft Primavendi een effectieve aanpak voor ontwikkeld waarbij de kracht van het individu het uitgangspunt is. Wanneer een medewerker minder goed presteert, een team minder functioneert, dan kan het zijn dat het aan deze medewerker of aan het team ligt. Vaker ligt het probleem bij de leidinggevende(n). Daar start dan ook onze aanpak: bij directie en management. En met succes.

De Oplossing

Meer weten?

Maak gerust een afspraak met één van de partners van Primavendi. Geen probleem te moeilijk, geen uitdaging te groot. Primavendi: hier begint ‘t!

Share

OMGEKEERD ONDERNEMEN, VOLG JE PASSIE

Hoe start je een onderneming?

Precies! In omgekeerde volgorde.

Joris en Gerard werkten veel met elkaar samen als trainer en coach van het hockeyteam van hun zoons. Zij troffen in elkaar in verschillende besturen, organiseerden evenementen in de stad, fietsen samen en liepen met elkaar lange afstanden. Dan leer je elkaar goed kennen.

Dat werd de basis voor Primavendi: experts in retail, sales en comunication.

Zij begonnen in 2016 als sponsor van het team van hun zoons bij MHC Tempo. Dat riep vragen op: wat doet Primavendi? Een website werd gemaakt en in januari 2017 gelanceerd. De eerste aanvragen kwamen binnen. Een inschrijving in de Kamer van Koophandel volgde. Toen de facturen betaald moest worden kwam er een bankrekening. Joris en Gerard waren in business!

Is dit nu een normale route om een onderneming te starten? Neen eigenlijk niet. In alle leerboeken staat dat je moet beginnen met een ondernemingsplan met een financiële paragraaf.

Wat scheelt was dat Joris en Gerard beiden al ondernemer waren en dat de samenwerking als vanzelf liep. Belangrijker: Gerard en Joris volgden hun passie: samen werken aan de ontwikkeling van mensen en bedrijven.

Nu verzorgen zij trainingen en opleiding voor bedrijven en adviseren zij lokale overheden bij het (weer) aantrekkelijk maken van binnensteden.

De uitgangspunten van de aanpak van Primavendi waren vanzelfsprekend: leren trappen, leren versnellen, doorzetten en genieten van succes. Dat zijn de uitgangspunten van fietsen en lange afstanden hardlopen.
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder!”

Omgekeerd ondernemen staat voor Gerard en Joris symbool voor het nieuwe ondernemen: volg je passie!
Zij laten zien dat wanneer je je doel wilt bereiken je in beweging moet komen.

Willen + kunnen = doen!

Share