ONDERNEMEN IS LEF HEBBEN

Ondernemen = innoveren = entertainen

Als ondernemer ben je iedere dag op zoek naar nieuwe dingen. Je probeert van alles om je klanten te binden, tevreden te stellen en te behouden. Ondernemen = innoveren. Een ondernemer gaat iedere dag weer de duikplank af en weet lang niet altijd of er voldoende water in het zwembad zit.

Maar hoe krijg je mensen naar je winkel? Hoe zorg je voor entertainment?

Als ondernemer heb je veel talenten en eigenschappen nodig. Een héél belangrijke is: LEF.

Leiderschap               

In het filmpje zie je 1 man die een beweging op gang brengt. Het muziekje is herkenbaar en werkt aanstekelijk. De dansende man staat helemaal alleen en weet met zijn danspasjes anderen over te halen hem te volgen. En als er dan een paar schapen over de dam zijn? Dan volgen er meer.

Wat is zijn geheim? Lef, geloof in eigen kunnen, mensen die hem willen volgen verwelkomen en als gelijke behandelen, zichtbaar maken wat hij doet, niet te ingewikkeld, hij is eenvoudig te volgen.

Het effect? Eerst lijkt de eenzame man voor schut te staan, maar doordat er steeds meer mensen zijn voorbeeld volgen ontstaat er een beweging waarbij steeds meer mensen zich aansluiten. Eerst voelt het nog ongemakkelijk hem te volgen, op enig moment voelt het ongemakkelijk om niet mee te doen.

Een ondernemer is een leider. Ieder op zijn eigen manier.

Samengevat:

  • een leider heeft en toont lef
  • hij is gemakkelijk te volgen
  • hij laat zien hoe je hem kunt volgen
  • hij verwelkomt zijn volgers
  • en behandelt hen als zijn gelijken
  • de 1e en 2e volger maken van de eenzame dwaas een leider
  • het gaat om de volgers niet alleen om de initiatiefnemer
  • omstanders zien wie er volger en zien de leider niet meer
  • als er één schaap over de dam is, volgen er meer
  • leiderschap zit hem in kleine dingen

 

Ben jij een ondernemer? Succes met jouw sprong van de duikplank!

 

Share

PLANNEN REALISEREN

Het jaar 2019 is al weer over de helft. Wat is er uit gekomen van je voornemens voor dit jaar? Wat heb je al kunnen realiseren? Hoe ver sta je met je plannen en loop je op schema?
Of zijn de nieuwe kansen en uitdagingen nog steeds kansen en uitdagingen?

Het jaar 2019 is weliswaar nog niet voorbij maar het gaat wel rap.

BEN JIJ ALS PIPI?

Wat wil ik als ondernemer? Stabiliseren? Verder groeien? En zo ja in welke richting? Welke uitdagingen kom ik daarbij tegen? Hoe benut ik de kansen die de huidige economische groei mij als ondernemer biedt? Zie ik beren op de weg of heb ik het lef net als Pipi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan”?

PROGRAMMA’S DIE WERKEN

Met programma’s die zich in de praktijk hebben bewezen helpt Primavendi ondernemers en detaillisten om economische groei om te zetten in economische bloei van hun eigen productie-, handels- of winkelbedrijf. Primavendi helpt ondernemers en detaillisten om hun business te versnellen. Joris en Gerard zijn de Business en Retail Versnellers van Primavendi.

LOS VAN DE WAAN VAN DE DAG

Hoe ontworstel je je als ondernemer aan de waan van de dag? Hoe behoud je je focus en besteed je tijd en aandacht aan zaken als strategie, marktbenadering, innovatie en organisatie van de onderneming? Wij zien vaker dat dit soort zaken er nogal eens bij inschieten. Dat gebeurt wanneer ondernemers werken in hun bedrijf in plaats van aan hun bedrijf. Door te werken aan je bedrijf zet je de economische groei voor je eigen onderneming om in economische bloei.

GROEI VERSNELLEN

Het Versnellingsprogramma begint bij de ondernemer zelf. Wat zijn zijn of haar sterke eigenschappen? Waar zitten zijn of haar valkuilen? Wat is de manier van leidinggeven?
Goed ondernemerschap begint met inzicht in je eigen persoonlijkheidsprofiel en de bereidheid om met en van elkaar te leren. In praktische bijeenkomsten werken ondernemers samen aan hun bedrijf en inspireren zij elkaar en kiezen zij een Business of Retail Versneller die zij vervolgens heel concreet gaan uitwerken. Met hun eigen Versnellingsteam werken zij tussen de maandelijkse bijeenkomsten de Versnelling verder uit. Versnellingen kunnen heel verschillend zijn zoals aanpassingen aan de bedrijfsorganisatie die efficiencyvoordelen bieden, of de aanschaf van een nieuwe productielijn, een uitbreiding van het productassortiment, een specialisatie of het realiseren van nieuwe vestigingen in binnen- of buitenland.

RESULTAAT

De kracht van het programma is dat ondernemers leren van andere ondernemers op een pragmatische, doelgerichte manier: van denken via doen naar realisatie!
De opbrengst: weten waar je als ondernemer en onderneming staat, waar de kansen liggen voor innovatie, stappenplan om de versnelling te realiseren, inzicht en versterking in eigen leiderschap, focus op resultaat. 

Primavendi
Business en Retail Versnellers

Share

WEES ONDERSCHEIDEND

MENSEN MAKEN HET VERSCHIL!

Wat onderscheidt het ene bedrijf van het andere? Waarom ga je liever naar de ene winkel dan naar die andere?

Dat komt voornamelijk door de mensen die er werken. Daarom besteden bedrijven tijd, geld en aandacht aan hun mensen en wordt geïnvesteerd in trainings- en opleidingsprogramma’s voor medewerkers.

OEFENING BAART KUNST

Immers: oefening baart kunst! En vakkennis en vaardigheden moet je onderhouden. Het is net als met bijvoorbeeld een auto. De aankoop is een eerste stap, onderhoud is een tweede en zeker zo’n belangrijke om er iedere dag op te kunnen vertrouwen dat ie het doet.

Maar als medewerker kan je ook veel zelf doen. Wees bijvoorbeeld kritisch op je eigen werk en eigen functioneren. Stel doelen voor jezelf en streef er iedere dag naar om deze te behalen en liefst te overtreffen.

ZELFKRITISCHE VRAGEN

Er zijn vragen die je jezelf kunt stellen om scherp te blijven, om jezelf iedere dag te trainen:

  • Herkennen klanten de doelen die ik gesteld heb?
  • Hoe blij ben ik als ik een klant ontmoet? En waar blijkt dat uit?
  • Op welke manier werk ik aan mijn eigen persoonlijke ontwikkeling?
  • Houd ik mijn productkennis bij?
  • Hoe komt mijn gedrag over op anderen? Geef ik zelf het goede voorbeeld?
  • Spreek ik anderen aan op hun gedrag?
  • Laat ik mij door anderen aanspreken op mijn eigen gedrag?
  • Help ik (uit mijzelf) mijn collega’s als zij hulp nodig hebben?

COACHENDE LEIDINGGEVENDE

Ook als leidinggevende is het belangrijk om kritisch te zijn op eigen gedrag:

  • Herkennen mijn medewerkers de doelstellingen van mijn bedrijf?
  • Is het voor mijn team duidelijk waar wij voor staan?
  • En waar blijkt dat uit?
  • Geef ik aan mijn team zelf het juiste voorbeeld?
  • Hoe goed ken ik mijn medewerkers?
  • Laat ik mij als leidinggevende ook aanspreken op mijn eigen gedrag?
    Of is het éénrichtingsverkeer?
  • Hoe spreek ik mijn teamleden aan op hun gedrag?
    Of laat ik hen ermee wegkomen?
  • Toets ik tussentijds mijn bedrijfsplannen?
    Betrek ik mijn medewerkers hierbij?

1% PER WEEK

Kortom, investeren in trainingen en opleidingen is zeer nuttig en verbetert het rendement van het bedrijf. Anderzijds is het “een must” om ook zelf aan de slag te gaan. Zo wordt iedere dag een leerzame dag en kan je iedere dag weer stappen of stapjes vooruit maken. Elke week 1% verbetering levert aan het einde van het jaar meer dan 50% verbetering op! Kijk, dat zet zoden aan de dijk.

AAN DE SLAG!

Primavendi helpt organisaties en bedrijven met training- en opleidingsprogramma’s en is een kritische sparringspartner van directie- en managementteams om het beste uit henzelf, hun teams en uit hun bedrijf te halen.

Share

GROOTSTE CONCURRENT BEN JEZELF!

De waan van de dag is vaak jouw grootste concurrent. Druk, druk met organiseren, inkopen, vracht wegwerken, winkel aanpassen, roosters maken, met leveranciers bellen en nog veel meer. Herkenbaar?

Allemaal belangrijk maar deze waan van de dag is jouw grootste concurrent! Die houdt jou af van waar het werkelijk om draait: werken aan je winkel in plaats van alleen maar werken in je winkel.

Om je klanten goed te helpen moet je weten hoe het in je winkel gaat: de cijfers! Weten door meten. En onze ervaring is dat winkeliers en shopmanagers te weinig tijd besteden aan de cijfers. Meten, analyseren en er wat mee doen. En het meest gehoorde argument: daar heb ik geen tijd voor.

Precies! Je grootste concurrent ben je vaak zelf.

Cijfers: weten door meten

Zorg er voor dat je belangrijke kerngegevens weet, zoals de omzet van de dag, aantal passanten, bezoekers, betalende klanten, gemiddeld bonbedrag, aantal artikelen per klant (apk), welke artikelen zijn ‘hardlopers’, ken de beste verkoopplekken van je winkel, artikelen met beste marge, ken je kosten.

Cijfers beoordelen

Als je cijfers meet dan moet je er natuurlijk ook wat meedoen. Je ziet direct of er inkoopvoordelen te behalen zijn, of je je assortiment moet aanpassen, waar je welke artikelen in je winkel het beste kunt presenteren. Je ziet aan de conversie of je meer aandacht moet besteden aan reclame, begroeten en verwelkomen van bezoekers of het trainen van je medewerkers in het verkoopgesprek.

Cijfers omzetten in daden

Alles zou gericht moeten zijn om meer bezoekers als betalende klant je winkel te zien verlaten.

En toch zien we dat dat niet in alle gevallen gebeurt. De waan van de dag als stoorzender en belangrijkste excuus. Het is echter absoluut de moeite waard om te meten en wat met de cijfers te doen. Zonder cijfers geen focus!

Met je inzichten kan je maatregelen nemen om het rendement in je winkel te verbeteren. Meer winst! Wie wil dat nu niet? En dat heb je zelf in de hand. Het zijn de keuzes die jij als ondernemer of shopmanager maakt.

Wat ga je doen? Werken aan je eigen winkel of werk jij voor jouw grootste concurrent?

Oplossing

Primavendi heeft verschillende programma’s ontwikkeld om met jou te werken aan jouw winkel.

Daag ons uit! Bel of mail: info@primavendi.nl.

Share

8 REDENEN OM KLANTEN TE BEGROETEN

Verkoop begint bij de voordeur!

Herken je dat als klant? Je gaat een winkel binnen en er is niemand die naar je omkijkt. Je maakt rechtsomkeert en het is nog maar de vraag of je ooit weer teruggaat naar deze winkel.
Het is een klantervaring die nog steeds te vaak voorkomt. Hoe simpel kan het zijn? Als verkoper werkt je met ziel en zaligheid in de winkel en klanten zijn jouw boterham. Dan is het dus zaak dat je alle klanten begroet en verwelkomt. Klanten vertroetelt, in de watten legt. Kortom klanten een onvergetelijke ervaring bezorgt.
Helaas is de werkelijkheid dat lang niet alle klanten worden begroet.

8 Redenen voor verkopers om al je klanten te begroeten.

1.       Klanten die de winkel binnenkomen willen aandacht. De ene klant meer dan de andere. Een begroeting als “Goedemorgen” is simpel en doeltreffend. Klanten kijken dan vaak even op en voelen zich herkend, gekend, erkend.

2.      Door klanten te begroeten laat de verkoper zichzelf zien. Hij is herkenbaar en dus weet de klant wie hij moet aanspreken.

3.      Een derde reden om klanten te begroeten is dat je er voor zorgt dat de klant die eerst even wil rondkijken de oplettende verkoper die hem net heeft begroet sneller zal aanspreken en een vraag stellen.

4.      Met een begroeting toon je als verkoper interesse in de klant. Interesse is de basis voor het vertrouwen dat de klant in de verkoper zal moeten hebben zodat de klant de verkoper de aankoop gunt. Interesse à Vertrouwen à Gunnen.

5.      Zorg er als verkoper voor dat je enthousiasme uitstraalt door met een brede glimlach de klant te begroeten in woord én gebaar. Maak hierbij gebruik van oogcontact. Kijk de klant aan. De klant zal hierop reageren. Als verkoper laat je zien dat je de klant wilt helpen bij zijn aankoop.

6.      Een klant die het oogcontact (nog) uit de weg gaat, wil vaak nog even acclimatiseren. Je blijft de klant observeren en kiest een geschikt moment om de klant aan te spreken. Geef ruimte maar zorg er wel voor dat je in contact komt met de klant.

7.      Oogcontact werkt ook prima als je al met een klant in gesprek bent. De nieuwe klant weet zich gekend en begrijpt heel goed dat de verkoper ook andere klanten helpt. De aandacht die de verkoper aan de andere klant geeft die wil hij ook!

8.      Niet onbelangrijk: begroeten en oogcontact zorgen er voor dat ook bezoekers van winkels die kwaad in de zin hebben zich opgemerkt weten en de winkel vaak snel weer verlaten. Ze zijn opgemerkt!

Overtref de verwachting van de klant

Tot slot nog een tip voor verkopers. Zorg er voor dat je in de winkel of showroom bezig bent. Klanten zien graag verkopers die actief zijn. Een actieve verkoper trekt meer klanten aan dan verkopers die in de winkel staan opgesteld en net zo goed een beveiligingsmedewerker zouden kunnen zijn.

Als verkoper heb je plezier in je werk en dat straal je uit. Zorg er voor dat je de verwachtingen van je klanten overtreft. Je zult merken dat je met deze 2 extra tips wat extra’s hebt gekregen dan de 8 redenen om klanten te begroeten.

Primavendi overtreft ook graag jouw verwachtingen. Ook meer verkoopresultaat realiseren? Neem contact op met Joris of Gerard van Primavendi: info@primavendi.nl

Share

HELP, EEN KLANT!

Als ondernemer doe je alles om je winkel of showroom er geweldig uit te laten zien. Kosten noch moeite worden gespaard voor een goede eerste indruk.

Glimmende bolides, keurig gepoetst en voorzien van de juiste informatie. Glossy brochures met de mooiste sfeerimpressies van sfeervol wonen, rode loper, decoraties bij de entree, geur en geluidaccenten om de bezoekers in de juiste koopstemming te brengen. Het zijn een paar voorbeelden hoe ondernemers hun best doen om klanten te verwelkomen.

Toch weten wij, en dat blijkt uit diverse onderzoeken, dat lang niet alle bezoekers zich welkom voelen, zich herkend, erkend en gekend voelen. Ongeveer een kwart tot een derde (!) van de bezoekers verlaat de winkel of showroom zonder dat een verkoper de potentiële klant heeft begroet of aangesproken!

Bedenk eens welke gevolgen dat heeft voor je onderneming. Een slechte ervaring wordt door klanten veel sneller en op veel meer plaatsen verteld en via reviews gedeeld dan een positieve ervaring. Deze slechte klantervaringen leveren negatieve reclame op. En de beste reclame die je als ondernemer kunt krijgen zijn de doorverwijzingen door tevreden klanten.

Heb je enig idee wat je dit aan omzet kost? Heb je ooit wel eens de waarde berekend van een bezoek van een potentiële klant aan jouw winkel of showroom? Deze waarde kan al gauw enkele honderden tot zelfs enkele duizenden euro’s zijn! Door klanten niet te verwelkomen, gooi je deze klantwaarde gewoon weg. Realiseer je je dat als ondernemer of verkoper?

Primavendi helpt ondernemers om deze klantwaarde inzichtelijk te maken en deze om te zetten in rendement en omzetgroei. Natuurlijk moeten winkel of showroom tip-top in orde zijn. Het zijn uiteindelijk de medewerkers die het verschil maken.
Met de programma’s van Primavendi, experts in Retail, Sales & Communicatie, verlaat geen klant onaangesproken de winkel of showroom. Bedenk hoeveel extra omzet dat oplevert!

Ook geïnteresseerd in meer rendement op de winkel-/showroomvloer?
Mail Primavendi: info@primavendi.nl of bel met Gerard Worm (06-22515170) of Joris Völker (06-11525947).

Share

USP’s of UBR’s?

Vanuit welk perspectief benader jij je klanten?

Vanuit de verkoperskant waarbij je de klant overtuigt door de sterke punten van je eigen product of dienst te benadrukken (de USP’s, Unique Selling Points)?

Of verplaats jij je in de positie van de klant, denk je met de klant mee en geef je aan welke gebruiksvoordelen het product of de dienst voor hem (UBR’s, Unique Buying Reasons)?

Anders gezegd: ben je als verkoper gericht op je eigen verkoopproces of op het inkoopproces van de klant?

Je zult als succesvolle verkoper beide kanten moeten beheersen. Weten wat de eigenschappen van je product of dienst zijn, betekent dat je over productkennis beschikt. Dat draagt bij aan je zelfvertrouwen om “de markt op de gaan” en klanten met overtuiging te adviseren. Daarnaast is het belangrijk dat de markt weet welke producten en diensten er te koop zijn en wat deze doen of inhouden. Je zult wat in de markt moeten rondtoeteren om bekend te raken.

Als verkoper zal je zeker ook moeten begrijpen wat het product of dienst voor de klant betekent en welke voordelen de klanten zullen ervaren wanneer zij tot aanschaf overgaan. De verkoper zal de klant moeten aanvoelen, meedenken en vervolgens “op de juiste knoppen moeten drukken” zodat de klant inziet dat het product of de dienst de moeite waard is om aan te schaffen.

Verkopen is een complex samenspel van veel factoren. En daar spelen de USP’s en UBR’s een rol in.  Maar er is meer wat een verkoper succesvol maakt.

Zo verwachten klanten verwachten niet alleen dat verkopers kennis van zaken hebben en dat de producten en diensten waar voor hun geld opleveren. Verkopen is ook mensenwerk, een zaak van vertrouwen. Uiteindelijk wordt de deal gedaan omdat alles klopt en zeker als de klant vertrouwen in de verkoper heeft. Dan wordt vertrouwen omgezet in gunnen.

Succesvol verkopen is een mix van productkennis, beheersen van verkooptechnieken, verkoopvaardigheden en niet in de laatste plaats de persoon van de verkoper.

Meer weten over hoe je succesvoller kunt worden in verkoop? Primavendi biedt bedrijven diverse trainings- en opleidingstrajecten aan. Infomeer naar de mogelijkheden: info@primavendi.nl.

Share

KOPEN? EEN KWESTIE VAN GUNNEN!

Waar zit hem het geheim van verkoopsucces?

Natuurlijk moet je winkel er op en top uitzien. De eerste indruk op de klant moet meer dan goed zijn. Ramen en gevel schoon, stoep geveegd, uitnodigende etalage, goede verlichting, uitgebreid assortiment van goede kwaliteit, medewerkers herkenbaar en enthousiast.

Het zijn zaken die de veeleisende klant als vanzelfsprekend ervaren. Zo ook de deskundigheid en servicegerichtheid van de verkoopmedewerkers.

Maar hoe kan je als winkel en bedrijf het verschil maken met de concurrent? Waar zit hem het onderscheidend vermogen?

Dat zit hem in de persoon van de verkoper1. Met zijn1 houding bepaalt hij1 het verschil. Zorg er als ondernemer dus voor dat je investeert in je eigen mensen omdat dat nu precies is dat de concurrent niet heeft. Met je eigen mensen onderscheid je je van de concurrentie.

Verkopen is een zaak van vertrouwen.
En dat vertrouwen bouw je met de klant op door oprechte interesse te hebben én te tonen. Dat begint met je bewust te zijn van je eigen houding en gedrag. Begeleid het aankoopproces van je klant in plaats van bezig te zijn met je eigen verkoopproces.

Door het stellen van vragen aan je klant kom je er achter hoe je de klant het beste kunt helpen. Alleen als je weet wat de klant nodig heeft (behoefte) kan je de juiste oplossing aanbieden. Wanneer de klant ervaart dat je echt in hem geïnteresseerd bent en hem1 echt wilt helpen zal de klant jou de aankoop gunnen.
Vertrouwen als basis voor het gunnen. Vertrouwen = gunnen.

Wanneer je uit oprechte interesse handelt en zo het vertrouwen van de klant verdient, zal je merken dat prijs heel veel minder een breekpunt zal zijn bij de aankoop dan je zou denken. Klanten zullen je betrokkenheid, oprechtheid, service en advies waarderen. Wanneer de klant klaagt over de prijs, dan is er wat misgegaan in het voortraject. Dan heb je als verkoper ergens de plank misgeslagen. Dan is het vertrouwen ergens geschaad. Klanten zullen dat niet vaak aangeven. Het prijsargument is veel veiliger.

Wil ook jij succesvoller worden als verkoper? Wil je meer tevreden klanten die graag bij je terugkomen?
Informeer dan naar de trainingen van Primavendi, experts in retail, sales & communication.

Succes verzekerd!

 

1 Daar waar “verkoper”, “hij”, “zijn” en “hem” geschreven staat, wordt nadrukkelijk ook “verkoopster”, “zij” en “haar” bedoeld.

Citaat Martin Luther King: “Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten”.

Bronvermelding foto: https://www.thedailystar.net/opinion/tribute/the-dream-martin-luther-king-jr-1558657

 

Share

12 OPEN DEUREN DIE JE OMZET VERHOGEN

Het klinkt zo simpel: besteed aandacht aan je klant en je omzet schiet omhoog.

We kennen de tips allemaal om het contact met je klant te verbeteren. En toch zien wij in winkels en bedrijven dat het nog lang niet altijd en overal gebeurt. Soms tenenkrommend.

Primavendi helpt winkeliers en ondernemers om het contact met hun klanten te verbeteren en de verkoopresultaten te versterken. Daar waar de klanten structureel aandacht krijgen, gaat de omzet omhoog. Dat is geen sprookje maar een zekerheid.

  1. Maak een verpletterende eerste indruk

    Je winkel ziet er tip top uit en je medewerkers zijn zichtbaar en herkenbaar. De binnenzijde en de buitenzijde van je winkel zijn brandschoon en zien er netjes uit. Met ramen lappen en stofzuigen ben je klaar als de klanten komen.

  2. Welkom

    Verwelkom al je klanten met een begroeting, oogcontact en een stralende glimlach. Zorg dat er altijd iemand vlakbij de ingang met iets bezig is. Verkoopmedewerkers zien werken doet klanten kopen. Spreek alle klanten aan, zeker ook klanten die “even rondkijken”.

  3. Focus op je doelen

    Belangrijk dat je team weet wat je van hen die dag verwacht.
    Wat zijn je omzetdoelstellingen? Waar wil je aandacht aan besteden? Welke acties of aanbiedingen zijn er? Hoe en waarmee wil je je klanten verrassen?
    Een gezamenlijk doel versterkt de teamgeest en zet alle neuzen dezelfde kant op.

  4. Plezier, enthousiasme, passie

    Laat klanten zien dat jij plezier in je werk hebt. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk zodat klanten eerder binnen komen en naar jou toekomen.

  5. Toon interesse!

    Stel de klant vragen en luister goed naar de klant. Als de klant praat, krijg jij informatie, achterhaal je de behoefte en toets je je aannames. Interesse schept vertrouwen en vertrouwen leidt tot gunning.

  6. Gemak dient de klant

    Zorg er voor dat de klant de handen vrij heeft om te kijken en artikelen te pakken, te proberen, te passen. Besteed aandacht aan de kinderen en het gezelschap van de klant.

  7. Zie en benut kansen!

    Een heel belangrijk moment is als de klant een artikel in de handen neemt, wil proberen of gaat passen. Dat zijn de momenten die je nooit mag missen. Wees alert en behulpzaam.
    Help de klant bij het maken van zijn of haar keuzes.

  8. Vak- en productkennis!

    Een klant heeft snel in de gaten of jij je vak verstaat en verstand van zaken hebt. Zorg ervoor dat je bijblijft en met je tijd meegaat. Productkennis gaat veel verder dan producteigenschappen oplezen van de verpakking of van het bordje dat erbij staat.

  9. Praat in plaatjes, in voordelen

    Een kapper knipt niet alleen haren maar zorgt ervoor dat de klant zich weer geweldig voelt en zelfverzekerd voor bijvoorbeeld zijn eerste sollicitatiegesprek. Een klant is vaak niet geïnteresseerd in techniek maar meer in de praktische toepasbaarheid, gebruiksgemak. Houd het dus simpel en spreek beeldend. Vermijd vakjargon. Keep it simple.

  10. Adviseer je klant!

    Durf extra artikelen te noemen en erbij te nemen. Zo geef je de klant extra advies en kan je extra artikelen verkopen zonder dat dat opdringerig overkomt. Je maakt de aankoop van de klant compleet. Vervelend is het als de klant thuiskomt en er dan achter komt dat hij of zij nog wat mist. Dan moet de klant weer terug en dan maar hopen dat dat naar jouw winkel is.

  11. Verkoop een oplossing, verkoop nooit “neen”

    Zorg ervoor dat je het artikel dat niet op voorraad is, bestelt of bij een concurrent haalt. Hoe mooi is het als je de klant nog even wat andere boodschappen laat doen en het gevraagde artikel haalt bij een collega in de stad? Of later op de dag bij de klant thuis afgeeft? Dan doe je echt moeite voor je klant en dat wordt gewaardeerd!

  12. Maak ook van het afscheid een feestje!

    Klanten onthouden de laatste indruk. Besteed aandacht aan het verpakken van het artikel of het aanreiken ervan aan de klant. Kom achter je toonbank vandaan, overhandig het artikel aan de klant en loop mee naar de entree/uitgang. Neem afscheid met een glimlach.

Deze 12 tips zijn een greep uit de vele mogelijkheden en aandachtspunten om meer aandacht te besteden aan je klanten en je klantencontact goed te organiseren.

OOK VOOR JOUW WINKEL EN ONDERNEMING

Wil je meer weten? Neem contact op voor het maken van een afspraak : info@primavendi.nl.

“Alles wat aandacht krijgt, groeit!”

Bronvermelding: Foto is genomen door Gerard Worm bij Lush, Kalverstraat Amsterdam.

Share