Hoe zorg je er als retailer voor dat passanten jouw winkel bezoeken en klanten blijven terugkomen? Een hele uitdaging. Geen bezoekers, geen omzet. Retail is topsport, iedere dag opnieuw.

De deur ’s ochtends open maken, een stoepbord buiten zetten en wachten op klanten is al lang niet meer voldoende.
Stel jezelf een doel, maak een plan en kom in beweging. In deze blog lees je 8 tips om klanten te verleiden je winkel te bezoeken.

Wat is het eerste dat klanten zien van je winkel? Dan is het belangrijk te weten welke klant je wilt trekken. De online-klant op het web of de offline-klant die in de winkelstraat loopt?

ONLINE

1. WEES ZICHTBAAR

Als retailer ontkom je er niet aan om goed zichtbaar te zijn op het web. Dat betekent dat je een goede website nodig hebt die bezoekers snel laat zien wat je te bieden hebt. Daarnaast is het van belang dat je actief bent op social media. Steeds meer klanten winkelen buiten de “normale openingstijden”: vanaf de bank, in de luie stoel, op het terras, in de auto. Vanaf iedere plek kan je online winkelen. Daar zal je als ondernemer op moeten inspelen. Je winkel mag online dus niet ontbreken. Vindbaarheid is essentieel. Ben je online goed vindbaar dan is de kans groter dat je de kans ook groter dat de klant online bij je besteld of je winkel bezoekt. Welke online strategie heb je? Hoe ziet je website er uit?

Er zijn voldoende adviesbedrijven die je kunnen helpen met een online-strategie en een goed werkende website. Realiseer je dat de jonge generaties opgroeien met een smartphone in de hand en een iPad op school. Het internet is niet meer weg te denken.

2. GEBRUIK SOCIAL MEDIA

Zorg er voor dat je je klanten informeert via social media. Weet wie je doelgroepen zijn en houd hen op de hoogte wat er in je winkel gebeurt. Klanten voelen zich verbonden en het maakt hen nieuwsgierig. Zorg voor reuring. Houd er rekening mee dat je niet alleen zendt. Communicatie komt altijd van twee kanten. Het inzetten van social media houdt niet in dat je enkel je producten of diensten aanprijst of advertenties plaatst. Geef klanten ook nuttige informatie of tips, deel kennis. Ga met je klanten in gesprek en laat klanten onderling ook met elkaar praten en ervaringen uitwisselen.

3. PUBLICITEIT

Erg leuk is om je eigen nieuws te creëren. Het vraagt enige creativiteit maar het levert mooie publiciteit op: Free publicity! Hoe leuk is het om met je winkel in de krant of op de (lokale) TV te komen?

Een simpele manier is om eens uit te rekenen hoeveel klanten je per dag in je winkel ontvangt. Dan kan je ook inschatten wanneer de 100.000-ste klant over de drempel stapt. Mooie getallen doen het goed, zeker tijdens “komkommertijd”. Er is geen notaris die dat gaat controleren. Andere ideeën zijn het organiseren van een kleurwedstijd voor kinderen, een prijsvraag, hernieuwde opening na een verbouwing of winkelaanpassing, een bijzondere nieuwe collectie. Enfin, wees dus creatief.

Overweeg ook de mogelijkheden van guerrillamarketing. Met een klein budget, maximale (media)aandacht genereren. Daar zijn mooie staaltjes van bekend, zoals in deze compilatie is te zien: https://www.youtube.com/watch?v=a5PkySpZt0o. Er zijn op het internet nog veel meer voorbeelden te vinden.

OFFLINE

4. WINKELPRESENTATIE

Hoe leuk is het als shoppers je winkel aan de buitenkant zien en op basis van de etalage besluiten je winkel binnen te stappen? Zorg er dus voor dat je winkel er iedere dag aantrekkelijk uitziet én dat klanten zich welkom weten. Dat houdt in dat je je etalage regelmatig aanpast, een wisselende collectie presenteert, een gevarieerd productaanbod hebt, zorg voor interactie met de passanten en dat je bij de entree van je winkel wisselende decoraties hebt staan. Klanten raken snel uitgekeken als zij steeds weer dezelfde presentaties bij de ingang (stoepbord, boompjes, paaltjes met en rood touw, rode loper) zien.

Beweging en geluid maakt voorbijgangers nieuwsgierig. Standwerkers trekken niet voor niets de aandacht. Wees creatief en maak er wat van! Zodra passanten inhouden en kijken, leidt dat ook tot reacties bij anderen. Mensen zijn kuddedieren. Maak daar gebruik van.

Je kunt ook in de winkelstraat een of meer personeelsleden reclame laten maken voor je winkel, voorbijgangers iets laten proeven, aanbieden of demonstreren. Bedenk wat leuks! Als parfumerie zou je buiten nagels van klanten kunnen lakken en als kapper zet je buiten een stoel neer om klanten te knippen. Als klanten dit minder prettig vinden dan vraag je een model. Als schoenmaker kan je de schoenen van voorbijgangers poetsen. Dan zie je meteen wat de staat van onderhoud van de schoenen is! Zo creëer je je eigen business Je krijgt zeker aandacht en dat is precies wat je wilt!

Heb je de aandacht van de klant getrokken en heb je de klant verleid om binnen te komen dan zal je er voor moeten zorgen dat je winkel op orde is en je personeel herkenbaar. Een schone, opgeruimde winkel waar je producten en diensten overzichtelijk worden gepresenteerd geeft klanten overzicht en voorkomt dat zij moeten gaan zoeken en uit frustratie de winkel voortijdig verlaten. Belangrijk dat het personeel zich proactief opstelt en klanten benadert en helpt (lees ook verderop: focus op de klant).

5. SAMENWERKEN

Als ondernemer loont het de moeite om ook de samenwerking te zoeken met collega-ondernemers. Activiteit in je eigen winkel is geweldig maar stel je eens voor als er in de hele winkelstraat wat is te beleven. Spreek met elkaar af dat je een besteding bij de ene winkel beloont met een speciale actie, spaarkaart of korting bij een andere winkelier. Samenwerken loont en brengt leven in de brouwerij.

FOCUS OP DE KLANT

6. KLANTVRIENDELIJK EN KLANTGERICHT

Je hebt als ondernemer werk gemaakt van je online en offline aanwezigheid. Nu is het zaak om volle aandacht te geven aan de klant zodra deze de drempel van je winkel overkomt. Klanten willen herkend, gekend en erkend worden. Aandacht, aandacht, aandacht. Zorg er voor dat je op een sympathieke manier met je klanten in contact komt. Oogcontact, en korte begroeting en een glimlach doen wonderen. Bouw in korte tijd vertrouwen op en kom erachter wat je klant nodig heeft. Wanneer je dit proces goed beheerst dan accepteert de klant de oplossing die je hem aanbiedt omdat die oplossing precies past bij zijn behoefte. Dan is hij bereid om er een faire prijs voor te betalen en dat is niet per sé de laagste prijs.

Behandel de klant niet zoals jij behandeld wilt worden, maar behandel de klant zoals hij behandeld wil worden”.

7. OVERTREF VERWACHTINGEN

Zorg ervoor dat klanten zich speciaal voelen en bezorg hen een onvergetelijke ervaring in jouw winkel. Overtref de verwachtingen van je klanten. Verras je klant voordat deze jou verrast. Wees zuinig op je klanten. Realiseer je dat het veel meer moeite en geld kost om nieuwe klanten te werven dan bestaande klanten te behouden. Investeer dus in je klanten en maak klanten tot ambassadeurs van jouw winkel. Ambassadeurs zijn geweldige extra verkopers voor je winkel en dat nog gratis ook.

8. AAN DE SLAG!

Wil jij er ook werk van maken om meer klanten naar jouw winkel te trekken? Kom dan in actie en ga aan de slag. Het begin van meer klanten en meer omzet in je winkel begint met een telefoontje voor het maken van een afspraak met Joris en Gerard van Primavendi. Een telefoontje dat direct rendement oplevert. De beste actie voor meer rendement in je winkel.

Primavendi, experts in retail, sales & communication.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>