Verkoop begint bij de voordeur!

Herken je dat als klant? Je gaat een winkel binnen en er is niemand die naar je omkijkt. Je maakt rechtsomkeert en het is nog maar de vraag of je ooit weer teruggaat naar deze winkel.
Het is een klantervaring die nog steeds te vaak voorkomt. Hoe simpel kan het zijn? Als verkoper werkt je met ziel en zaligheid in de winkel en klanten zijn jouw boterham. Dan is het dus zaak dat je alle klanten begroet en verwelkomt. Klanten vertroetelt, in de watten legt. Kortom klanten een onvergetelijke ervaring bezorgt.
Helaas is de werkelijkheid dat lang niet alle klanten worden begroet.

8 Redenen voor verkopers om al je klanten te begroeten.

1.       Klanten die de winkel binnenkomen willen aandacht. De ene klant meer dan de andere. Een begroeting als “Goedemorgen” is simpel en doeltreffend. Klanten kijken dan vaak even op en voelen zich herkend, gekend, erkend.

2.      Door klanten te begroeten laat de verkoper zichzelf zien. Hij is herkenbaar en dus weet de klant wie hij moet aanspreken.

3.      Een derde reden om klanten te begroeten is dat je er voor zorgt dat de klant die eerst even wil rondkijken de oplettende verkoper die hem net heeft begroet sneller zal aanspreken en een vraag stellen.

4.      Met een begroeting toon je als verkoper interesse in de klant. Interesse is de basis voor het vertrouwen dat de klant in de verkoper zal moeten hebben zodat de klant de verkoper de aankoop gunt. Interesse à Vertrouwen à Gunnen.

5.      Zorg er als verkoper voor dat je enthousiasme uitstraalt door met een brede glimlach de klant te begroeten in woord én gebaar. Maak hierbij gebruik van oogcontact. Kijk de klant aan. De klant zal hierop reageren. Als verkoper laat je zien dat je de klant wilt helpen bij zijn aankoop.

6.      Een klant die het oogcontact (nog) uit de weg gaat, wil vaak nog even acclimatiseren. Je blijft de klant observeren en kiest een geschikt moment om de klant aan te spreken. Geef ruimte maar zorg er wel voor dat je in contact komt met de klant.

7.      Oogcontact werkt ook prima als je al met een klant in gesprek bent. De nieuwe klant weet zich gekend en begrijpt heel goed dat de verkoper ook andere klanten helpt. De aandacht die de verkoper aan de andere klant geeft die wil hij ook!

8.      Niet onbelangrijk: begroeten en oogcontact zorgen er voor dat ook bezoekers van winkels die kwaad in de zin hebben zich opgemerkt weten en de winkel vaak snel weer verlaten. Ze zijn opgemerkt!

Overtref de verwachting van de klant

Tot slot nog een tip voor verkopers. Zorg er voor dat je in de winkel of showroom bezig bent. Klanten zien graag verkopers die actief zijn. Een actieve verkoper trekt meer klanten aan dan verkopers die in de winkel staan opgesteld en net zo goed een beveiligingsmedewerker zouden kunnen zijn.

Als verkoper heb je plezier in je werk en dat straal je uit. Zorg er voor dat je de verwachtingen van je klanten overtreft. Je zult merken dat je met deze 2 extra tips wat extra’s hebt gekregen dan de 8 redenen om klanten te begroeten.

Primavendi overtreft ook graag jouw verwachtingen. Ook meer verkoopresultaat realiseren? Neem contact op met Joris of Gerard van Primavendi: info@primavendi.nl

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *