Het klinkt zo simpel: besteed aandacht aan je klant en je omzet schiet omhoog.

We kennen de tips allemaal om het contact met je klant te verbeteren. En toch zien wij in winkels en bedrijven dat het nog lang niet altijd en overal gebeurt. Soms tenenkrommend.

Primavendi helpt winkeliers en ondernemers om het contact met hun klanten te verbeteren en de verkoopresultaten te versterken. Daar waar de klanten structureel aandacht krijgen, gaat de omzet omhoog. Dat is geen sprookje maar een zekerheid.

  1. Maak een verpletterende eerste indruk

    Je winkel ziet er tip top uit en je medewerkers zijn zichtbaar en herkenbaar. De binnenzijde en de buitenzijde van je winkel zijn brandschoon en zien er netjes uit. Met ramen lappen en stofzuigen ben je klaar als de klanten komen.

  2. Welkom

    Verwelkom al je klanten met een begroeting, oogcontact en een stralende glimlach. Zorg dat er altijd iemand vlakbij de ingang met iets bezig is. Verkoopmedewerkers zien werken doet klanten kopen. Spreek alle klanten aan, zeker ook klanten die “even rondkijken”.

  3. Focus op je doelen

    Belangrijk dat je team weet wat je van hen die dag verwacht.
    Wat zijn je omzetdoelstellingen? Waar wil je aandacht aan besteden? Welke acties of aanbiedingen zijn er? Hoe en waarmee wil je je klanten verrassen?
    Een gezamenlijk doel versterkt de teamgeest en zet alle neuzen dezelfde kant op.

  4. Plezier, enthousiasme, passie

    Laat klanten zien dat jij plezier in je werk hebt. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk zodat klanten eerder binnen komen en naar jou toekomen.

  5. Toon interesse!

    Stel de klant vragen en luister goed naar de klant. Als de klant praat, krijg jij informatie, achterhaal je de behoefte en toets je je aannames. Interesse schept vertrouwen en vertrouwen leidt tot gunning.

  6. Gemak dient de klant

    Zorg er voor dat de klant de handen vrij heeft om te kijken en artikelen te pakken, te proberen, te passen. Besteed aandacht aan de kinderen en het gezelschap van de klant.

  7. Zie en benut kansen!

    Een heel belangrijk moment is als de klant een artikel in de handen neemt, wil proberen of gaat passen. Dat zijn de momenten die je nooit mag missen. Wees alert en behulpzaam.
    Help de klant bij het maken van zijn of haar keuzes.

  8. Vak- en productkennis!

    Een klant heeft snel in de gaten of jij je vak verstaat en verstand van zaken hebt. Zorg ervoor dat je bijblijft en met je tijd meegaat. Productkennis gaat veel verder dan producteigenschappen oplezen van de verpakking of van het bordje dat erbij staat.

  9. Praat in plaatjes, in voordelen

    Een kapper knipt niet alleen haren maar zorgt ervoor dat de klant zich weer geweldig voelt en zelfverzekerd voor bijvoorbeeld zijn eerste sollicitatiegesprek. Een klant is vaak niet geïnteresseerd in techniek maar meer in de praktische toepasbaarheid, gebruiksgemak. Houd het dus simpel en spreek beeldend. Vermijd vakjargon. Keep it simple.

  10. Adviseer je klant!

    Durf extra artikelen te noemen en erbij te nemen. Zo geef je de klant extra advies en kan je extra artikelen verkopen zonder dat dat opdringerig overkomt. Je maakt de aankoop van de klant compleet. Vervelend is het als de klant thuiskomt en er dan achter komt dat hij of zij nog wat mist. Dan moet de klant weer terug en dan maar hopen dat dat naar jouw winkel is.

  11. Verkoop een oplossing, verkoop nooit “neen”

    Zorg ervoor dat je het artikel dat niet op voorraad is, bestelt of bij een concurrent haalt. Hoe mooi is het als je de klant nog even wat andere boodschappen laat doen en het gevraagde artikel haalt bij een collega in de stad? Of later op de dag bij de klant thuis afgeeft? Dan doe je echt moeite voor je klant en dat wordt gewaardeerd!

  12. Maak ook van het afscheid een feestje!

    Klanten onthouden de laatste indruk. Besteed aandacht aan het verpakken van het artikel of het aanreiken ervan aan de klant. Kom achter je toonbank vandaan, overhandig het artikel aan de klant en loop mee naar de entree/uitgang. Neem afscheid met een glimlach.

Deze 12 tips zijn een greep uit de vele mogelijkheden en aandachtspunten om meer aandacht te besteden aan je klanten en je klantencontact goed te organiseren.

OOK VOOR JOUW WINKEL EN ONDERNEMING

Wil je meer weten? Neem contact op voor het maken van een afspraak : info@primavendi.nl.

“Alles wat aandacht krijgt, groeit!”

Bronvermelding: Foto is genomen door Gerard Worm bij Lush, Kalverstraat Amsterdam.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *